Helsingin seudun kauppoja kismittää eriarvoinen kohtelu helatorstaina

Tulevana helatorstaina 14. toukokuuta vain Helsingissä ja Porvoossa toimivat vähittäiskaupat saavat pitää ovensa auki poikkeusluvalla. Kauppojen aukiolon salliminen vain kahdessa Helsingin seudun kaupungissa asettaa metropolialueen yritykset eriarvoiseen asemaan.

Lapin aluehallintoviraston tekemä poikkeuslupapäätös koetaan epäoikeudenmukaiseksi esimerkiksi Vantaalla, jossa kaupat eivät saa olla auki helatorstaina kauppakeskus Jumboa lukuun ottamatta. Jumbolle aluehallintovirasto on myöntänyt erillisen luvan.

”Näin tiiviillä ja yhtenäisellä talousalueella aukiolo pitää sallia kaikille yrityksille kuntarajoista välittämättä”, sanoo maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri Helsingin seudun kauppakamarista.

Helsingin seudun kauppakamari haki helatorstaille aukiolopoikkeuslupaa koko toimialueelleen, johon kuuluu 21 kuntaa.

Uuden eduskunnan poistettava aukiolosäännökset

Yritykset ovat vaatineet jo vuosia aukiolon sallimista pysyvästi ilman poikkeuslupien anomisbyrokratiaa.

”Kauppojen aukiololainsäädäntö on aikansa elänyt. Uuden hallituksen onkin pikimmiten ryhdyttävä toimenpiteisiin kauppojen aukiolon vapauttamiseksi. Toivottavaa on, että uusilla kansanedustajilla on rohkeutta luopua epäselvästä ja yrityksiä eriarvoistavasta poikkeuslupakäytännöstä ja sallia kauppojen vapaa aukiolo koko maassa”, Pasuri vaatii.

Aukioloaikalain mukaan poikkeuslupa voidaan myöntää vain erityisestä syystä, kuten liikkeen sijaintiin, matkailuun tai yleisötapahtumaan liittyvään tilanteeseen, joka lisää palvelujen kysyntää.

Helsingin ja Porvoon liikkeet saavat olla auki helatorstaina 14. toukokuuta kello 9.00 – 21.00, koska Helsinkiin saapuu kansainvälisiä risteilymatkustajia. Heistä osa vierailee myös Porvoossa.

Helluntaina 24. toukokuuta vähittäiskaupat voivat olla auki ainoastaan Helsingissä.

”On tärkeää, että myös alueen omia asukkaita voitaisiin palvella muuallakin kuin Helsingissä. Varsinkin kun palveluille olisi varmasti kysyntää, sillä helluntaita seuraavana viikonloppuna vietetään valmistujaisia ja ylioppilasjuhlia”, Pasuri sanoo.

Maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri, Helsingin seudun kauppakamari

p. 050 62 905, tiina.pasuri@chamber.fi

Lainaukset

Näin tiiviillä ja yhtenäisellä talousalueella aukiolo pitää sallia kaikille yrityksille kuntarajoista välittämättä.
Tiina Pasuri , maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö
Kauppojen aukiololainsäädäntö on aikansa elänyt. Uuden hallituksen onkin pikimmiten ryhdyttävä toimenpiteisiin kauppojen aukiolon vapauttamiseksi. Toivottavaa on, että uusilla kansanedustajilla on rohkeutta luopua epäselvästä ja yrityksiä eriarvoistavasta poikkeuslupakäytännöstä ja sallia kauppojen vapaa aukiolo koko maassa.
Tiina Pasuri , maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö