Helsingin seudun talouden nousu jatkui – pendelöinti kasvoi voimakkaasti

Helsingin seudun (pääkaupunkiseutu ja kehysalueet) toimialakatsaus 1/2008

Tuotanto kasvoi Helsingin seudulla viime vuoden viimeisellä neljänneksellä noin 4,7 prosenttia edellisvuodesta. Koko maan kasvu jäi noin 2,5 prosenttiin. Työllisyys kasvoi seudulla 1,9 prosenttia vuotta aiemmasta, koko maan kasvu oli samaa luokkaa.

"Talouden hyvä vire Helsingin seudulla näkyi pendelöinnin voimakkaana kasvuna. Lisääntyvä pendelöinti tulee olemaan lähivuosina suuri haaste. Odotamme mielenkiinnolla, onko liikennepoliittisessa selonteossa positiivisia vastauksia seudun liikenneinfran turvaamiseen. Ennen kaikkea Kehäradan, länsimetron, Kehä III:n ja kantatie 51:n rakentamiseen pitää saada vauhtia. Viimeistään nyt on pidettävä huolta, ettei Suomen elinkeinoelämän moottori ala yskiä", sanoo varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä Helsingin seudun kauppakamarista.

Helsingin seudun yritysten liikevaihto kasvoi kuusi prosenttia edellisvuodesta. Liikevaihdon kasvu jatkui nopeana rakennusalalla, liike-elämän palveluissa ja teollisuudessa. Kaupan liikevaihto kasvoi ”vain” runsaat 3 prosenttia.

Kaikkien toimialojen yhteenlaskettu palkkasumma lisääntyi 4,5 prosenttia. Palkkasumma lisääntyi eniten rakennusalalla ja liike-elämän palveluissa.

"Palkkasumman nousu oli poikkeuksellisen suuri. Loppuvuoden palkankorotukset näkyivät selvästi kasvuluvuissa", toteaa Nyrhilä.

Väestön kasvu vuonna 2007 vilkkaampaa kuin kertakaan aiemmin 2000-luvulla

Helsingin seudun väestö kasvoi 14 400 hengellä vuonna 2007. Kasvu perustui ennen kaikkea vilkkaaseen maahanmuuttoon.

Kerava kasvoi viime vuonna suhteellisesti nopeimmin eli 2,6 prosenttia. Myös Vihdissä, Kirkkonummella ja Sipoossa väestönkasvu ylitti 2 prosenttia. Pääkaupunkiseudun kaupungeista suhteellisesti nopeimmin kasvoi Vantaa, 1,4 prosenttia. Espoon väestö lisääntyi 1,2 prosenttia ja Helsingin 0,7 prosenttia.

"Työvoiman tarjonnan kasvu on Helsingin seudulla aiempaa selvemmin riippuvaista ulkomailta muuttavan väestön määrästä. Viime vuoden 7 500 hengen muuttovoitto koostui noin 95 prosenttisesti ulkomaiden kansalaisista. Helsingin seudulla tulisikin panostaa todenteolla työperäisten maahanmuuttajien vastaanottovalmiuksien parantamiseen", huomauttaa Nyrhilä.