Hyvinvointialan yritykset tarvitsevat uusia liiketoimintamalleja ja moniosaajia

Yksityisen hyvinvointialan yrityksistä kaksi kolmasosaa arvioi toimialan työpaikkojen määrän lisääntyvän seuraavan neljän vuoden kuluessa. Samalla peräti yli puolet vastaajista näkee työperäisen maahanmuuton merkityksen kasvavan. Alan kasvua pitävät yllä ikäluokkien ikääntyminen, sinkkutalouksien määrän kasvu, palveluiden laatuvaatimusten nousu ja kuntien haasteet palvelutason ylläpitämisessä.

"Hyvinvointipalvelut on vankka kasvuala, joka tarvitsee uudenlaisia tekijöitä sekä määrällisesti että laadullisesti: asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen, liiketoiminnan perusteiden hallinta, perinteisistä palvelumalleista poisoppiminen ja ammatillinen monialaisuus ovat keskeisiä taitoja alan tulevaisuuden ammattilaisille", toteaa Helsingin seudun kauppakamarin asiamies Markku Lahtinen.

Yrityksistä viisi kuudesosaa arvioi toimialalla olevan rekrytointivaikeuksia lähitulevaisuudessa. Tällä hetkellä on hankalaa löytää lähi-, sairaan- ja hammashoitajia ja osaajia vanhus-, vammais- ja kotipalvelutöihin. Lisäksi alitarjontaa on lääkäreiden, hammaslääkäreiden, röntgen-hoitajien, kiropraktikkojen ja psykoterapeuttien tehtäviin.

"Yksityiselle hyvinvointialalle suuntautuvat tutkinnot vastaavat vain osin yritysten ja kehittyvien työmarkkinoiden tarpeisiin. Nykyistä lyhyemmille ja työelämässä tarvittaviin käytännön ammatillisiin taitoihin keskittyville koulutuksille on yrityksissä kysyntää. Esimerkiksi vuoden mittainen hoiva-avustajatutkinto toisi alan vaihtajille ja ikääntyville työntekijöille uusia mahdollisuuksia saavuttaa työelämässä tarvittavaa monialaisuutta ja ammatillista osaamista", Lahtinen sanoo.

Selvitykseen vastasi 85 Helsingin seudun yritysten ylemmissä johtotehtävissä olevaa. Kysely on osa Helsingin seudun kauppakamarin ja ammatillisten koulutuksen järjestäjien Ennakointikamari-yhteistyötä. Tutkimuksen toteutti Kaupunkitutkimus TA Oy. Yksityiset koulutus-, sosiaali-, terveys- ja erilaiset hyvinvointipalvelut työllistävät Helsingin seudulla noin 68 500 henkilöä.

asiamies Markku Lahtinen
Helsingin seudun kauppakamari