ICT-alalle tarvitaan kansainvälisiä ja asiakaspalvelutaitoisia työntekijöitä

ICT-alalla tarvitaan paitsi vankkaa tieto- ja viestintätekniikan perusosaamista, myös asiakaspalvelutaitoja ja monikulttuurista osaamista. ICT-alan yritysten mukaan työperäisen maahanmuuton merkitys kasvaa.

ICT-alan työtehtävissä pärjätäkseen tarvitaan paitsi vankkaa tieto- ja viestintätekniikan perusosaamista, myös asiakaspalvelu- ja myyntitaitoja sekä monikulttuurisuuden ymmärrystä.

”Enää ei riitä, että hallitsee vain perinteisiä alan työtehtäviä, vaan pitää osata myös myydä räätälöityjä ratkaisuja asiakkaille. Globalisaation myötä monikulttuurisuuteen liittyvät taidot ovat tärkeä osa ICT-alan osaamista", Helsingin seudun kauppakamarin projektipäällikkö Katja Utti-Lankinen toteaa.

Helsingin seudun kauppakamarin selvityksen mukaan  69 % ICT-alan yrityksistä olisi valmis rekrytoimaan maahanmuuttajia. Lähes kaikki yritykset arvioivat työperäisen maahanmuuton merkityksen kasvavan tai vähintään pysyvän ennallaan.

”ICT-alan yrityksillä on selvästi vahva usko tulevaan, mutta alalla on myös jonkin verran rekrytointivaikeuksia", sanoo Utti-Lankinen.

Kyselyyn vastanneet ICT-alan yritykset työllistävät 41 % Uudenmaan alan henkilöstöstä. Koko maan ICT-alasta Uudellamaalla toimii liikevaihdolla mitattuna 64 %. Selvitys on osa Helsingin seudun kauppakamarin ja ammatillisten koulutuksen järjestäjien Ennakointikamari-yhteistyötä. Tutkimuksen toteutti Kaupunkitutkimus TA Oy maalis-huhtikuussa 2012.

projektipäällikkö Katja Utti-Lankinen
Helsingin seudun kauppakamari