ICT-alan pk-yritykset uskovat vahvaan kasvuun

Helsingin seudun ICT-alan yrityksistä kolmannes näkee menneen vuoden sujuneen odotettua paremmin. Liiketoiminnan kehittymiseen uskotaan vahvasti, sillä kolme viidesosaa vastaajista odottaa edelleen paranevaa suhdannekehitystä ja kannattavuuden kasvua. Tiedot käyvät ilmi kauppakamarien ICT-barometrista.

– Helsingin seudun informaatio- ja viestintäala on sopeutunut taantumaan ja rakenteellisin haasteisiin keskimäärin muuta maata paremmin. Alan liikevaihto on jo saavuttanut vuoden 2008 huipputason, Helsingin seudun kauppakamarin asiamies Markku Lahtinen sanoo.

Taantumasta huolimatta kolmasosa yrityksistä rekrytoi viime vuonna uutta henkilöstöä. Tulevana vuonna lähes puolet uskoo rekrytoivansa uutta henkilökuntaa. Lisäksi kuudesosalla yrityksistä on ollut vaikeuksia löytää sopivia osaajia.

– Osaavan työvoiman saatavuus on kaikilla päätoimialoilla kriittinen tekijä, sillä lähivuosina työvoiman tarjonta supistuu koko maassa. Lisäksi nopeasti muuttuvilla ja kasvavilla liiketoiminta-alueilla kuten ICT-alalla syntyy jatkuvasti täysin uusia ammatteja ja osaamistarpeita, joihin yritysten ja alan oppilaitosten on hyvin vaikea varautua, Lahtinen sanoo.

Kauppakamarien ICT-barometri toteutettiin toukokuussa. Helsingin seudun barometriin vastasi noin 90 yritysjohtajaa ja asiantuntijaa. Informaatio- ja viestintäala työllistää Helsingin seudulla 55 000 ihmistä.

Helsingin seudu kauppakamari
asiamies Markku Lahtinen