Itä-Uudenmaan alue halutaan mukaan metropolialueen suunnitteluun

Helsingin seudun kauppakamarin Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikkö vaatii, että Itä-Uudenmaan alue on otettava mukaan metropolialueen suunnitteluun. Metropolialueen jatkotyössä on tarkasteltava koko työssäkäyntialuetta Itä-Uudenmaan alue mukaan lukien.

Selvitysmiehet julkaisivat tammikuussa esiselvityksen, jossa kerrottiin alustavat ehdotukset metropolialueen hallinnon kehittämiseksi. Kauppakamariyksikön mielestä esiselvitys rajautuu liian pienelle maantieteelliselle alueelle. Esitys on tehty toimeksiannon mukaisesti vain Helsingin seudun 14 kuntaa koskien, vaikka metropolin työssäkäyntialue on jo nyt huomattavasti laajempi ja laajenee tulevaisuudessa.

Metropolialueen suunnitelmat ja toimenpiteet vaikuttavat käytännössä jo nyt Itä-Uudenmaan alueella liikenteen ja maankäytön suunnitteluun. Esimerkiksi Uudenmaan maakuntakaavaehdotuksessa varaudutaan 430 000 asukkaan ja 250 000 työpaikan lisäykseen vuoteen 2035 mennessä. Pitkällä tähtäimellä on järkevää tiivistää yhdyskuntarakennetta Helsingin Östersundomista edelleen Porvoon suuntaan, mitä tukee myös uusi metroyhteys ja itäradan linjaus.

Hallinnolliset rajat vaikeuttavat metropolialueen tarkoituksenmukaista kehittämistä. Yksi jarruttava tekijä poistui, kun Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakunnat yhdistyivät 2011. Maakuntarajan kadottua Helsingin ja Sipoon väliltä päästiin suunnittelemaan koko Uudenmaan alueen kattavaa maakuntakaavaa ensimmäistä kertaa yhtenä kokonaisuutena. Nyt vaarana on, että maakuntaraja palautetaan Helsingin seudun ja Porvoon rajalle.

Helsingin seudun kunnat ottavat kantaa kolmeen vaihtoehtoiseen malliin helmikuun aikana, minkä jälkeen selvitysmiehet tekevät lopulliset ehdotuksensa kuntarakenteesta ja metropolihallinnosta.

Gustaf Forsberg, puheenjohtaja, Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikkö, p. 044 505 8250

Risto Volanen, varapuheenjohtaja Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikkö, p. 0500 490 489