Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikön yrityspalkinnon voitti Neste Oil

Helsingin seudun kauppakamarin Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikön perinteinen yrityspalkinto on myönnetty Neste Oilille. Palkinnon tämän vuoden teema oli "Tuotannollinen ja/tai muu vientitoiminta – käsittäen myös välillisen viennin toisen yrityksen alihankkijana tai palvelutoimittajana". Neste Oil on merkittävä vientiyritys ja Itä-Uudenmaalla tärkeä työllistäjä.

Perinteinen yrityspalkinto jaettiin Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikön järjestämässä Elinkeinopäivässä 15. kerran. Yrityspalkinnon myöntämisellä korostetaan ja vahvistetaan yritystoiminnan keskeistä asemaa ja merkitystä Itä-Uudenmaan kehittymisessä.

”Kilpailun taso oli tänä vuonna poikkeuksellisen kova. Palkintolautakunnassa halusimme nostaa esiin suurtenkin kansallisten toimijoiden merkitystä alueen elinvoimaisuuteen ja työllistämiseen. Vastaavanlaisten kansallisten toimijoiden työpaikkojen saaminen Itä-Uudellemaalle on avainasemassa alueen kehityksessä ja hyvinvoinnissa”, kertoo palkintolautakunnan puheenjohtaja, Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikön puheenjohtaja Gustaf Forsberg.

Palkintolautakunta arvostaa Neste Oilin pitkäjänteistä teknologiatyötä

Neste Oil on korkealaatuisiin puhtaamman liikenteen polttoaineisiin keskittyvä yhtiö, joka valmistaa kaikkia tärkeimpiä öljytuotteita ja on maailman johtava uusiutuvista raaka-aineista valmistetun dieselin toimittaja. Neste Oilin kokonaistuotanto oli viime vuonna 15,4 Mt, josta 75 prosenttia tuotettiin Porvoossa. Konsernin oman tuotannon myynnistä 55 prosenttia meni vientiin.

”Palkintoraati arvostaa Neste Oilin pitkäjänteistä toimintaa, joka on korostunut teknologiainnovoinnilla ja kehityspanoksilla, sekä viennin merkitystä”, Forsberg sanoo.

Olemme iloisia ja ylpeitä tästä palkinnosta. Porvoon tuotantolaitokset ja siellä työskentelevät ihmiset ovat monessa mielessä konsernin ydintä. Kilpilahteen on kertynyt öljyalan erityisosaamista jo lähes 50 vuoden ajalta”, toteaa Neste Oilin Viestintä-, markkinointi- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Osmo Kammonen.

Neste Oil on merkittävä työllistäjä Itä-Uudellamaalla

Palkintoraadin perusteluissa muistutetaan, että Neste Oil on todella merkittävä työllistäjä itsessään, minkä lisäksi on huomioitava myös lukuisat alihankkijat.

”Neste Oil taisteli ikään kuin omassa sarjassaan kokonsa ja työllistävän vaikutuksensa ansiosta”, palkintoraadin puheenjohtaja Gustaf Forsberg sanoo.

”Sen lisäksi, että työllistämme Kilpilahdessa lähes 2000 omaa henkilöä tarjoamme työtä myös yli 500 palvelutoimittajan työntekijälle. Neste Oil on Porvoon suurin yksityinen työnantaja ja sen toiminnan positiivisten kerrannaisvaikutusten merkitys itäisen Uudenmaan talousalueen kehitykseen on kiistatonta. Kansallisestikin Neste Oilin Porvoon toiminnalla on suuri merkitys, sillä viime vuonna kemianteollisuus, ja siinä suurimpana öljynjalostus, oli Suomen viennin veturi”, johtaja Osmo Kammonen muistuttaa.

Gustaf Forsberg, palkintolautakunnan puheenjohtaja, Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikkö, p. 019 505 8250

Osmo Kammonen, Viestintä-, markkinointi- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, Neste Oil, p. 010 458 4885