Kansainvälinen osaaja Suomessa: lottovoitto vai viimeinen oljenkorsi?

Suomalaisista korkeakouluista valmistuu vuosittain 2 000 ulkomaalaistaustaista perustutkinto-opiskelijaa, jotka sijoittuvat heikosti työmarkkinoille osaamistaan vastaaviin tehtäviin. Suurimmat esteet ulkomaalaisten työllistymiselle ovat ohuet ammattiverkostot Suomessa, työkokemus suomalaisista työyhteisöistä ja riittämätön kielitaito.

– Korkeakoulutettujen ulkomaalaisten osaamisen paremmalla hyödyntämisellä voitaisiin merkittävästi edistää suomalaisten yritysten kansainvälistymistä. Rekrytointimarkkinoilla on monia hidasteita, joita poistamalla kansainvälisten osaajien työllistymistä ja yritysten kasvua voitaisiin tukea huomattavasti nykyistä paremmin, Helsingin seudun kauppakamarin asiamies Markku Lahtinen sanoo.

Kansainvälisiä rekrytointeja tekevien ja harkitsevien yritysten on haasteellista tavoittaa Suomessa olevia kansainvälisiä osaajia. Varsinkin pk-yrityksissä, jotka tekevät ensimmäisiä kansainvälisiä rekrytointeja, ulkomaalaistaustaisten työyhteisöön integrointi on vaativa ponnistus. Tämä lisää pk-yritysten tarvetta saada asiantuntevaa ohjausta ja neuvontaa.

– Suomeen tulisi perustaa palvelu, joka tuo yhteen yritykset, korkeasti koulutetut kansainväliset osaajat, viranomaiset ja korkeakoulut. Palvelun avaintehtäviä olisivat keskitetyn rekrytointikanavan tarjoaminen työnantajille, yritysten ohjaaminen tarkoituksenmukaisiin viranomais- ja yksityissektorin palveluihin, mentorointi- ja harjoittelupaikkaohjelmien pyörittäminen sekä suomen kielen koulutustarjonnan kehittäminen entistä enemmän työympäristöön soveltuvaksi, Lahtinen ehdottaa.

Palvelu voisi myös auttaa viranomaisia löytämään nykyistä tehokkaampia ja asiakaslähtöisempiä toimintamalleja esimerkiksi oleskelu- ja työlupaprosesseihin. Lisäksi palvelu voisi toimia Suomen PR-toimistona ulkomaisille yrityksille, jotka harkitsevat Suomeen investointeja tai selvittävät alueen työvoiman saatavuutta.

Helsingin seudun kauppakamari
asiamies Markku Lahtinen
p. +358 50 571 3564

Helsinki Education and Research Area (HERA)
Mari Korpiola
p. +358 50 415 5280

Talent Factory -tilaisuus tänään 17.9. klo 12–18  Sokos Hotel Presidentissä. Paneelissa klo 12.30–13.40 ”Kansainvälinen osaaja – viimeinen oljenkorsi vai lottovoitto?” ratkaistaan ongelmia, joilla Suomessa oleva ulkomaalaistaustainen osaaminen saadaan nykyistä paremmin yritysten käyttöön.  Panelisteina Risto E.J. Penttilä (Kauppakamari), Matti Vanhanen (Perheyritysten liitto), Pekka Piispanen (AKAVA), Petri Knaapinen (Uudenmaan ELY-keskus), Susanne Skippari (Kone Oyj), Ilkka Paananen (Supercell) ja kansanedustaja Tom Packalén (Perussuomalaiset). Paneelin vetäjänä toimii johtaja André Noël Chaker (Veikkaus). Mediaa autetaan tarvittaessa haastattelukontakteissa kansainvälisiin talentteihin, yrityksiin tai panelisteihin.