Kauppakamari: Oppisopimuskoulutuksen leikkaussuunnitelmat ovat ylimitoitettuja

Opetus- ja kulttuuriministeriön ehdottamat leikkaukset oppisopimuskoulutuksena järjestettävään ammatilliseen perus- ja lisäkoulutukseen rajoittaisivat merkittävästi yritysten mahdollisuuksia kehittää nykyistä henkilöstöään ja kouluttaa työelämään nuoria työntekijöitä.

"Ankarimmillaan vuodelle 2013 kohdennetut 25 %:n lisäkoulutuspaikkojen vähennykset aiheuttavat työelämään pitkäaikaisen koulutusvajeen, mikä tehokkaasti estää uusien työpaikkojen syntyä ja murentaa yritysten kilpailukykyä", Helsingin seudun kauppakamarin asiamies Markku Lahtinen arvioi.

Suunniteltujen leikkausten jälkeen kaikilla alueilla ei enää voida varmistaa oppisopimuskoulutuksen monialaista tarjontaa, eikä aloittaa riittävästi työelämän tarpeiden mukaisia uusia oppisopimuskoulutuksia.

"Työelämälähtöisenä ja edullisena koulutusmuotona oppisopimuskoulutus sopii erityisen hyvin pienille ja keskisuurille yrityksille, joiden menestykseen ja osaamiseen pitkälti myös Suomen kilpailukyky maailmantaloudessa perustuu. Lisäksi oppisopimuskoulutuksen työllisyyttä edistävä vaikutus on hyvä, joten suunnitellut leikkaukset ovat lyhytnäköistä koulutus- ja työllisyyspolitiikkaa", Lahtinen sanoo.

Oppisopimuskoulutuksen leikkaukset lisäisivät painetta muilla tavoilla järjestettävään ammatilliseen koulutukseen, josta on jo nyt pulaa erityisesti metropolialueella. Leikkauksilla olisi useita haittavaikutuksia: 1) oppilaitosmuotoisena järjestettävä koulutus on yhteiskunnalle kalliimpaa kuin oppisopimuskoulutus; 2) aikuisopiskelijat vievät nuorilta vielä nykyistä enemmän ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja, mikä toimii suoraan hallituksen tavoitteekseen asettamaa nuorten yhteiskunta- ja koulutustakuun toteutumista vastaan, ja 3) yrityksillä on entistä vaikeampi saada osaavaa ja työelämälähtöisen koulutuksen kautta sitoutuvaa henkilöstöä.

Kauppakamarin mielestä opetus- ja kulttuuriministeriön tulisi harkita päätöstään uudelleen siten, että erityisesti ammatillisen lisäkoulutuksen leikkauksia kohtuullistettaisiin tai ainakin määrien vähennyksillä olisi muutaman vuoden siirtymäaika.

asiamies Markku Lahtinen
Helsingin seudun kauppakamari