Kauppakamarin selvitys: Yritysten identiteettivarkaudet kovassa kasvussa

Kauppakamarin tekemän selvityksen mukaan lähes 70 suomalaisen yrityksen identiteetti on kaapattu tai yritetty kaapata rikolliseen toimintaan. Identiteettivarkauden tai sen yrityksen uhriksi on joutunut keskimäärin 4 % suomalaisista yrityksistä. Suurista yrityksistä uhriksi on joutunut 7 %.

Identiteettivarkaus on kaksivaiheinen prosessi: henkilön tai yrityksen tiedot varastetaan ja niillä yritetään tämän jälkeen hyötyä. Yrityksen identiteettivarkaudessa varkaat hankkivat kohteeksi valitusta yrityksestä luottamuksellisia tietoja ja tämän jälkeen pyrkivät ohjaamaan esimerkiksi maksuliikennettä itselleen.

”Identiteettivarkailla on käytössään korkealuokkaista ict-osaamista. Varkaat voivat rakentaa uhriksi joutuneelle yritykselle hyvinkin aidon näköiset nettisivut ja käyttää näitä yritysten tai yksityishenkilöiden tietojen kalasteluun”, toteaa johtaja Marko Silen Helsingin seudun kauppakamarista.

Haasteellisempaa varkaille on saada selville mitkä yhtiöt tekevät kauppaa keskenään ja kenellä on avoimia laskuja.

”Yritysten henkilökunnan tulisikin suhtautua hyvin varovasti tilanteisiin, joissa heille ilmoitetaan asiakasyrityksen tilitietojen ja laskutusosoitteiden muutoksista tai kysellään avoimista laskuista”, sanoo Silen.

”Yhdessä onnistuneessa tapauksessa yrityksen palvelun toimittajilta tiedusteltiin avoimia laskuja kirjanpidon päivitystä varten. Tämän jälkeen väärennetyiltä nettisivuilta lähetettiin yhtiön palveluntoimittajille laskujen maksuosoitteen muutos. Maksut ohjautuivat bulvaaniyhtiön tilille, joka tyhjennettiin välittömästi. Vastaavan tyyppisiä petoksia on tehty useita ja vahingot ovat olleet miljoonaluokkaa”, kertoo Silen.

Kauppakamarin selvitykseen vastasi 1681 yritystä.

Helsingin seudun kauppakamari
johtaja Marko Silen