Kevät kirkasti Uudenmaan teollisuuden talousnäkymiä

Kevät kirkasti Uudenmaan teollisuuden talousnäkymiä

Uusmaalaiset yritykset odottavat talouden suhdanteiden kehittyvän kesää kohden myönteisesti. Toimialoista teollisuus ja rakentaminen kertovat näkymien parantuneen, sen sijaan palvelualalla ei nousuun uskota.

Kirkastuneista näkymistä huolimatta suhdannetilanne on edelleen tavanomaista heikompi.

”Näkymät teollisuudessa ovat olleet Uudellamaalla myönteiset viimeksi noin kaksi vuotta sitten. Teollisuuden suhdanneodotusten kohentuminen lisää uskoa myös palvelujen alamäen pysähtymiseen. Olemme kuitenkin edelleen negatiivisessa suhdannetilanteessa”, muistuttaa Helsingin seudun kauppakamarin varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä.

Koko Suomessa yritysten suhdannekuva on hyvin hajanainen. Yritysten ja toimialojen välillä on suuria eroja suhdannetilanteessa ja tulevaisuuden odotuksissa.

Yritysten odotukset talouden kehittymisestä selviävät Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n Suhdannebarometrista. Huhtikuussa tehtyyn tiedusteluun vastasi 402 uusmaalaista yritystä, jotka työllistävät 150 000 työntekijää.

Teollisuustuotannon arvioidaan vauhdittuvan

Uudenmaan teollisuus- ja rakennusyrityksistä joka neljäs ennakoi suhdannenäkymien paranevan, 65 prosenttia säilyvän ennallaan ja joka kymmenes uskoi heikkenemiseen.

”Teollisuuden tuotanto-odotukset ovat luottavaisia, ja tuotannon ennakoidaan kasvavan selvästi kesän lähestyessä. Sen sijaan työvoimaodotukset eivät ennakoi kasvua”, Nyrhilä kertoo.

Palvelualalla ei uskota pikaiseen paranemiseen

Palveluyritysten odotukset tulevasta laskivat vuoden alun tilanteesta ja ovat edelleen selvästi normaalia heikommat. Eikä tilanteen uskota paranevan lähitulevaisuudessa: valtaosa eli 65 prosenttia arvioi suhdanteinen pysyvät ennallaan, vain joka kymmenes yritys uskoi kohentumiseen.

”Uudenmaan palveluala kyntää edelleen syvällä. Sen työllistävä vaikutus on Uudellamaalla huomattava. Sen lisäksi että orastava teollisuuden nousu voi luoda myönteistä näkemystä palvelualoille, nyt on kaikin keinoin varottava lisäämästä paikallisin tai kotitekoisin toimenpitein päätöksiä, jotka vaikeuttavat alan yritysten toimintaa”, Nyrhilä korostaa.

Varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä, Helsingin seudun kauppakamari

p. 050 66 774, jorma.nyrhila@helsinki.chamber.fi

Lainaukset

Näkymät teollisuudessa ovat olleet Uudellamaalla myönteiset viimeksi noin kaksi vuotta sitten. Teollisuuden suhdanneodotusten kohentuminen lisää uskoa myös palvelujen alamäen pysähtymiseen. Olemme kuitenkin edelleen negatiivisessa suhdannetilanteessa.
Jorma Nyrhilä, varatoimitusjohtaja, Helsingin seudun kauppakamari