Kiinteistöpalvelu- ja turvallisuusalalla asiakaspalvelutaidot ja joustavuus synnyttävät tuloksia

Kiinteistöpalvelu- ja turvallisuusalan yrityksistä 69 prosenttia arvioi toimialan työpaikkojen määrän lisääntyvän seuraavan neljän vuoden kuluessa. Työnantajien mielestä alalle valmistuvilla on liian vähän käytännön työkokemusta. Työelämässä tarvitaan ammattirajojen yli joustavasti sukkuloivia moniosaajia, jotka ajattelevat lopputulosta yksittäisten suoritusten sijaan.

– Erityisesti nuorten koulutuksessa tulisi painopistettä siirtää yhä enemmän aidoissa työympäristöissä tapahtuviin jaksoihin, joissa opitaan soveltamaan teoriaa käytäntöön ja ymmärretään, miten tärkeitä tekijöitä asiakaspalvelu ja sosiaaliset vuorovaikutustaidot ovat työssä menestymiselle, Helsingin seudun kauppakamarin asiamies Markku Lahtinen sanoo.

Yrityksistä yli 80 prosenttia arvioi toimialalla olevan jonkin verran tai suuria rekrytointivaikeuksia lähitulevaisuudessa. Tällä hetkellä vaikeimmin täytettävät työtehtävät liittyvät teknisiin kiinteistönhoitopalveluihin, isännöintiin, siivouspalveluihin ja kirjanpitoon.

– Yritykset panostavat voimakkaasti oman koulutuksen järjestämiseen kuten oppisopimuskoulutukseen, sillä työmarkkinoilta ja oppilaitoksista ei ole saatavissa tarpeeksi monitaitoisia osaajia. Uuden henkilöstön perehdyttämisprosessissa tarvitaan yhä enemmän valmennusta työn opastukseen, työkyvyn ylläpitämiseen ja osaamisen kehittämiseen, jotta alalle tyypillisessä monialaisessa palvelutiimissä työskentely tulee mahdolliseksi, Lahtinen toteaa.

Kauppakamarin selvitykseen vastasi 52 Helsingin seudun yritysten johtotehtävissä olevaa. Kysely on osa Helsingin seudun kauppakamarin ja ammatillisten koulutuksen järjestäjien Ennakointikamari-yhteistyötä. Tutkimuksen toteutti Kaupunkitutkimus TA Oy. Kiinteistöpalvelu- ja turvallisuusalat työllistävät Helsingin seudulla 26 000 työntekijää, mikä on 3,5 prosenttia alueen työpaikoista.

asiamies Markku Lahtinen
Helsingin seudun kauppakamari