Koko metropolialue otettava mukaan metropolihallinnon ratkaisuihin

Elinkeinoelämän menestymiselle on tärkeää, että koko Helsingin seudun talousalue saadaan uusien maankäyttöä, liikennettä ja asuntotuotantoa koskevien ratkaisujen piiriin. Helsingin seudun kauppakamarin mielestä näissä asioissa nykyiseen kuntarakenteeseen perustunut päätöksenteko on ollut aivan liian pirstoutunutta ja hidasta.

Hallituksen toimeksiannosta asetettu metropolihallintoa valmisteleva työryhmä ehdottaa raporttiluonnoksessaan kahta vaihtoehtoista mallia uuden metropolihallinnon toteuttamiseksi. Suppeammassa mallissa metropolialueen muodostaisi kymmenen ydinalueen kuntaa, laajemmassa mukaan otettaisiin myös Vihti, Lohja, Riihimäki, Porvoo, Hyvinkää ja Mäntsälä.

”Kehyskuntien merkitys korostuu metropolialueen kasvaessa. Siksi ne tulisi saada heti metropolin maankäytön suunnittelun piiriin”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Heikki J. Perälä.

Metropolikaava tehostaa maankäyttöä

Työryhmä ehdottaa nykyisten maakunta- ja yleiskaavojen yhdistämistä uudeksi koko alueen kattavaksi metropolikaavaksi.

”Metropolikaavan avulla voidaan lisätä maankäytön tehokkuutta ja nopeuttaa kaavoitusta. Tämä on tärkeää sekä yritysten toimitilaratkaisujen nopeuttamiseksi että uuden asuntotuotannon voimistamiseksi”, Perälä sanoo.

Nykyisin maakuntakaavojen vahvistaminen pitkittää huomattavasti niiden voimaan astumista ja hidastaa alueiden kehittämistä

”Jotta kaavoitus nopeutuisi myös käytännössä, olisi hyvin tärkeää, ettei metropolikaavaa tarvitsisi alistaa enää ympäristöministeriön vahvistettavaksi”, Perälä painottaa.

Kuntaselvitykset vietävä loppuun

Metropolihallinnon valmistelun ohella alueella on käynnissä neljä selvitystä kuntien yhdistämisestä: Keski-Uudenmaan kuntien selvitys, Espoon, Kirkkonummen, Vihdin ja Kauniaisten selvitys, Itä-Uudenmaan kuntien selvitys sekä valtiovarainministeriön selvitys kaikkien Helsingin seudun kuntien yhdistämisestä.

”On tärkeää, että kuntajakoselvitykset viedään asiallisesti loppuun saakka. Kuntien käynnistämien selvitysten toteuttaminen veisi kuntarakennetta huomattavasti eteenpäin ja parantaisi metropolialueen kykyä reagoida nopeasti toimintaympäristön muutoksiin.  Yrityksille kuntien määrän vähentäminen merkitsisi nykyistä helpompaa asiointia erityisesti kaavoitus- ja rakennusasioissa”, Perälä sanoo.

Toimitusjohtaja Heikki J. Perälä, Helsingin seudun kauppakamari, p. 050 66 773, heikki.perala@chamber.fi

Lainaukset

Toimitusjohtaja Heikki J. Perälä, Helsingin seudun kauppakamari