Loppiaiskauppa oli jälleen vilkasta pääkaupunkiseudulla

Helsingin seudun kauppakamarin hakemuksesta kaupat saivat poikkeusluvan olla auki loppiaisena 2013 Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Kauppakamarin saaman palautteen mukaan loppiaisaukiolo kannatti erityisesti venäläisturistien suosimilla alueilla. Kaupat peräänkuuluttavat loppiaisaukioloon pysyvää ratkaisua.

”Pääkaupunkiseudun suuret kauppakeskukset sekä Helsingin ydinkeskustan kaupat käyttivät laajasti hyväkseen aukiolomahdollisuutta loppiaisena. Vaikuttaa siltä, että asiakkaita oli liikkeellä odotusten mukaisesti. Myyntivolyymit vastasivat monin paikoin normaalisunnuntain myyntiä, mutta myös huomattavaa kasvua esiintyi. Vertailu viime loppiaiseen on vaikeaa, koska silloin loppiainen osui arkipäivälle”, kertoo Helsingin seudun kauppakamarin asiamies Tiina Pasuri.

”Tyytyväisiä myyntiin oltiin erityisesti niillä alueilla, joilla liikkeellä oli runsaasti venäläisiä matkailijoita. Monet yritykset näkevätkin loppiaisaukiolon välttämättömänä palveluna venäläisasiakkaille ja toivovat aukiolomahdollisuutta myös helatorstaille, jolloin venäläisiä on niin ikään paljon Suomessa”, Pasuri toteaa.

Loppiainen on nopeasti vakiinnuttanut asemansa kannattavana kauppapäivänä pääkaupunkiseudulla, jonne poikkeuslupa on nyt kahdesti myönnetty. Yritykset kannattavat vahvasti aukiolon sallimista tulevaisuudessakin pysyvästi. Samalla tulisi sallia aukiolo myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella, jotta muutkin yritykset voisivat tasapuolisesti tarjota palvelujaan venäläisturisteille.

”Venäläisten matkustusinto Suomeen näyttää vuosi vuodelta vain lisääntyvän ja potentiaalisia turisteja rajan takana riittää. On järjetöntä, että edelleenkin omalla lainsäädännöllämme rajoitamme palvelujen tarjoamista tälle ostohalukkaalle ja maksukykyiselle asiakasryhmälle. Nyt olisi korkea aika luopua epäselvästä ja yrityksiä eriarvoistavasta poikkeuslupakäytännöstä ja sallia kauppojen aukiolo koko maassa ainakin loppiaisena”, vaatii Pasuri.

Lisätiedot:

asiamies Tiina Pasuri