Näkökulmia suomalaiseen sananvapausajatteluun ja sen toteutumiseen yhteiskunnassa

Uutuuskirja, Sananvapauden sääntely Suomessa, on Riku Neuvosen väitöstutkimus, jossa sananvapauden kehitystä tarkastellaan aatteena ja suomalaisena perusoikeutena. Kirja on esitys klassisista ja ajankohtaisista taiteellisen, tieteellisen ja poliittisen ilmaisun sananvapauskysymyksistä.

Teoksessa analysoidaan sananvapauden sääntelykeinoja ja systematisoidaan sananvapauden sääntelyä Suomessa nykyään. Tällä tavoin saadaan kokonaiskuva suomalaisesta sananvapaudesta ja syistä siihen, miksi Suomi on saanut useita langettavia ratkaisuja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta sananvapauskysymyksissä.

Kirjassa esitetään suomalaista ja kansainvälistä sananvapausajattelua eri yhteiskunnallisissa tilanteissa. Suomen osalta kirjassa käsitellään ensimmäistä kertaa samassa yhteydessä lehdistön, sähköisen viestinnän, kirjallisuuden, taiteen, kuvaohjelmien, mainonnan ja muiden ilmaisutapojen sääntelyä. Kirja antaa ajantasaisen kuvan sääntelystä ja itsesääntelystä ja sisältää tulkintasuosituksia ja havaintoja viestinnän sääntelystä tietoverkkojen aikakaudella. Laajassa sananvapausrikoksia koskevassa luvussa käsitellään Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen Suomelle antamia ratkaisuja ja keskustelua esimerkiksi viharikoksista.

Sananvapauden pitäisi turvata kaikki ilmaisut, oli sitten kyse nettikirjoittelusta, elokuvista, teatterista tai sanomalehtien pääkirjoituksista. Suomessa sananvapaus on ymmärretty kuitenkin välinearvoksi, mistä kertovat Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen antamat tuomiot. Tämän takia suomalainen sananvapaus on arvioitava uudelleen.

Riku Neuvonen väittelee 14.5.2012 kello 12 Helsingin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa aiheesta ”Sananvapauden sääntely Suomessa”. Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Porthania, sali PIII, Yliopistonkatu 3. Vastaväittäjinä ovat viestintäpolitiikan professori Hannu Nieminen, Helsingin yliopisto, ja valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen, Helsingin yliopisto. Kustoksena on professori Olli Mäenpää.

Sananvapauden sääntely Suomessa -kirjan julkaisee Lakimiesliiton Kustannus.

Lisätietoa:

Riku Neuvonen, OTL, Helsingin yliopisto

Puh. 09 1912 3169

riku.neuvonen@helsinki.fi

Arvostelukappaleet:

Hilkka Vainio, markkinointipäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari

hilkka.vainio@helsinki.chamber.fi

Puh. 09 2286 0352

Kauppakamari on arvostettu ammattikirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee ajankohtaisia teoksia mm. juridiikan, johtamisen ja työsuhteen, taloushallinnon ja verotuksen aihealueilta. Kirjoja kustannetaan Kauppakamarin ja Lakimiesliiton Kustannuksen tavaramerkeillä. Muita suosittuja tuotteita ovat mm. www.kauppakamaritieto.fi, ammattilaisen ajantasainen verkkopalvelu sekä säännöllisesti päivitettävät kansiot.

www.kauppakamarikauppa.fi.