Sailas: Helsingin ja Vantaan yhdistymisen mahdollisuudet on selvitettävä avoimin mielin

Helsingin metropolialueen kuntarakennetta on voitava kehittää päätöksenteon nopeuttamiseksi, voimavarojen kokoamiseksi ja tehokkuusetujen hakemiseksi. Onkin positiivista, että pääkaupunkiseudulla on vihdoin päätetty ensimmäisen kuntien yhdistymisselvityksen tekemisestä, sanoi Helsingin seudun kauppakamarin puheenjohtaja Harri Sailas kauppakamarin kevätkokouksessa.

Sailaksen mukaan Helsingin seutu on taloudellisesti varsin yhtenäinen alue, jonka asukkaat eivät pohdi asumistaan, työssäkäyntiään, kulutuskäyttäytymistään tai palvelutarvettaan kuntarajojen mukaisesti.

- Tulevien vuosien talouden ja palveluiden järjestämishaasteisiin on etsittävä aivan uusia ratkaisuja. Taaksepäin katsomalla tai sitoutumalla vuosisatojen ajan kehitettyihin raskaisiin omiin koneistoihin niitä ei löydetä. Jos uudenlaisen ajattelun tuomisessa yhdistämishankkeeseen onnistutaan, voivat Helsinki ja Vantaa näyttää oikeaa suuntaa koko metropolialueelle, totesi Sailas.

- Lainsäädännöllä pitkälle standardoitujen julkisten palveluiden tuotantoon ei tarvita 14 kuntaa omine päätöksenteko-, talous-, johtamis-, tieto- ja asiakasjärjestelmineen. Puhumattakaan neljällätoista toisistaan poikkeavalla tavalla järjestetyistä hankintaoperaatioista, joihin osallistuminen on yrityksille melkoinen kustannus. Myös kuntien palvelutuotannossa on edelleenkin paljon tehostamisen mahdollisuuksia, jos markkinat otetaan avuksi palveluiden järjestämisessä, Sailas sanoi.