Suomen satamien määrää ja jäänmurtoa karsittava

Suomen logistisen kilpailukyvyn ylläpitäminen ja parantaminen edellyttävät tavarankuljetusten keskittämistä nykyistä harvempiin satamiin. Lisäksi jäänmurron palvelutasoa on porrastettava satamakohtaisten tarpeiden mukaisesti.

Suomi on vienti- ja tuontikuljetuksissa lähes täysin riippuvainen satamista.

”Kansantalouden tehokkuuden kannalta on järkevää, että merikuljetukset tapahtuvat mahdollisimman suurilla aluksilla vain muutamista satamista. Tyhjänä ajamista vältetään keskittämällä sekä vienti- että tuontikuljetuksia samoihin satamiin”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä.

Väylämaksujen alentamista on jatkettava

Suomen kilpailukykyä pitää vahvistaa kaikin tavoin, sillä hyvinvointimme riippuu yhä enemmän kansainvälisestä kaupasta.

”Meriliikenteen kustannukset on nähtävä osana suurempaa kokonaisuutta kuin vain yhden toimialan toimintaedellytyksinä. Väylämaksujen puolittaminen vuosille 2015-2017 on hyvä toimenpide, mutta sitä pitää jatkaa ja väylämaksuja pitää alentaa edelleen”, Nyrhilä linjaa.

Helsingin seudun kauppakamari kommentit liittyvät Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistuneeseen meriliikennestrategialuonnokseen.

Nykyinen talvisatamaverkosto liian kallis

Väylämaksuja voidaan alentaa, jos valtio tarjoaa nykyistä matalampaa peruspalvelua kaikkiin satamiin. Meriliikennestrategian luonnoksessa ehdotetaankin jäänmurron palvelutasojen porrastamista satamakohtaisten tarpeiden mukaisesti.

”Meriliikennestrategian luonnoksessa otetaan oikean suuntainen askel ehdottamalla jäänmurron porrastamista. Se pitää toteuttaa ripeästi, sillä Suomella ei ole taloudellisia edellytyksiä ylläpitää nykyisen laajuista talvisatamaverkostoa”, Nyrhilä sanoo.

Varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä, Helsingin seudun kauppakamari
p. 050 66 774, jorma.nyrhila@chamber.fi

Lainaukset

Kansantalouden tehokkuuden kannalta on järkevää, että merikuljetukset tapahtuvat mahdollisimman suurilla aluksilla vain muutamista satamista. Tyhjänä ajamista vältetään keskittämällä sekä vienti- että tuontikuljetuksia samoihin satamiin.
Jorma Nyrhilä, varatoimitusjohtaja