Takkuava kaavoitus ja yksityiskohtainen rakentamissääntely nostavat pääkaupunkiseudun asuntojen hintaa merkittävästi

Pääkaupunkiseudulla ylisääntely on johtanut asuntojen hintojen kallistumiseen siinä määrin, että se rajoittaa työvoiman muuttoa pääkaupunkiseudulle.

Toimivat työ- ja asuntomarkkinat pääkaupunkiseudulla ovat tärkeät koko Suomen kehityksen kannalta, koska vahva kasvu Helsingin alueella heijastuu maamme taloudelliseen menestykseen.

”Tämä ei tarkoita sitä, etteikö rakentamisessakin tarvita rajoituksia. Mutta tällä hetkellä sääntelyn määrä ja laatu on ylittänyt kohtuullisuuden rajan. Ylettömät vaatimukset ja yksityiskohdat nostavat asuntojen hintoja. Usein seurauksena on sekin, että hyvää tarkoittavat määräykset eivät tuota toivottua lopputulosta, sanoo SVR Yhtiöt Oyj:n toimitusjohtaja, Helsingin seudun kauppakamarin puheenjohtaja Jukka Hienonen.

Tilanne Helsingissä sairas; kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa

Helsingissä erityistä hankaluutta aiheuttaa asuntojen keskikooksi määritelty 75 neliömetriä. Eli kysytyimmän 45 neliömetrin kaksion rakentaminen vaatii sadan neliömetrin asunnon rakentamista, jotta keskiarvoon päästään.

”Tilanne on sairas; se johtaa kysynnän ja tarjon epätasapainoon. Koska isojen asuntojen myyminen on haastavaa, joudumme laskemaan niiden hintoja keinotekoisesti. Tästä on seurauksena, että pienen asunnon ostaja joutuu maksumieheksi”, Hienonen kuvaa.

Lisäksi oman kodin ostajan on maksettava kohtuuttomasti veroja. Uuden asunnon hinnasta 45 prosenttia on veroa. Ostajaa kurittaa myös asuntojen varainsiirtoveron nosto vuosi sitten, lisäksi veropohjaa laajennettiin ulottamalla vero yhtiövelkaosuuteen.

”Tällä veromuutoksella asuntokauppa pysähtyi kuin seinään. Lisäksi lopputulos oli täysin päinvastainen kuin tavoiteltiin: veronkorotuksesta ja veropohjan laajentamisesta huolimatta verokertymä pieneni”, Hienonen kertoo.

Päättäjiltä toivotaan hallinnollisen taakan keventämistä

Rakentamismääräyksiä on yksinkertaistettava ja valitusten käsittelylle on säädettävä maksimiajat, vaaditaan Keskuskauppakamarin tuoreessa raportissa Ylisääntelyn seuraukset – Pykälämyrsky vaikeuttaa yritysten toimintaa.

Voidaan kysyä oikeutetusti, onko kaikki rakentamisen säätely terveellistä. Tämä on iso yhteiskunnallisen keskustelun paikka”, Helsingin seudun kauppakamarin puheenjohtaja, SRV Yhtiöt Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

Lisätiedot:

Jukka Hienonen, p. 050 3889670, jukka hienonen@srv.fi

SRV Yhtiöt Oyj:n toimitusjohtaja, Helsingin seudun kauppakamarin puheenjohtaja

Lainaukset

Voidaan kysyä oikeutetusti, onko kaikki rakentamisen säätely terveellistä. Tämä on iso yhteiskunnallisen keskustelun paikka.
Jukka Hienonen, Helsingin seudun kauppakamarin puheenjohtaja, SRV Yhtiöt Oyj:n toimitusjohtaja