Teollisuus ja kauppa taantuivat Helsingin seudulla vuoden 2006 tasolle

Helsingin seudun teollisuuden ja kaupan liikevaihdot putosivat viime vuoden lopulla vuoden 2006 tasolle. Vielä enemmän toimialoista putosi liikenne, jonka liikevaihdossa palattiin vuoteen 2005. Koko Helsingin seudun tuotanto väheni viime vuonna 8 prosenttia.

- Pudotus jatkui kaikilla seudun merkittävillä toimialoilla, joskin pudotuksen vauhti hidastui. Teollisuutta on vetänyt alaspäin viennin väheneminen. Kaupan pudotus on johtunut ennen kaikkea tukkukaupan ja autokaupan laskusta. Kuljetusalaa veti voimakkaasti alaspäin vientikuljetusten väheneminen, sanoo varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä Helsingin seudun kauppakamarista. Koko seudun tuotannon vuosipudotusta jarrutti viime vuonna ennen kaikkea liike-elämän palvelujen muita toimialoja hitaampi alamäki. Liike-elämän ja kotitalouksien palveluiden liikevaihdossa oltiin viime vuoden lopulla vielä 25-30 prosenttia vuoden 2005 tason yläpuolella. - Kotitalouksille palveluja tuottavien yritysten liikevaihto on ollut usean vuoden ajan kasvussa, toteaa Nyrhilä. Väestönkasvu jatkui asuntotuotannon romahduksesta huolimatta Helsingin seudun väestö kasvoi 14 600 asukkaalla vuonna 2009. Väestönkasvu painottui edelleen pääkaupunkiseudulle. Muuttovoitosta suurin osa perustui ulkomaiseen maahanmuuttoon. Asuntotuotanto seudulla jäi viime vuonna alle 6 000:een. Aiesopimuksen mukaan tavoitteena oli 13 200 asuntoa. Pääkaupunkiseudulla päästiin lähes puoleen vuositavoitteesta, mutta kehyskunnissa jäätiin kauas tavoitteista. Siellä asuntoja valmistui vain kolmannes aiesopimuksen tavoitteesta. - Asuntoja ei tuoteta ja osteta kuin elintarvikkeita. Talouden taantuman hellittäessä yrityksissä lisääntyy tarve rekrytoida henkilöstöä eläkkeelle siirtyneiden suurten ikäluokkien tilalle. Tähän tarvitaan ihmisiä ja he tarvitsevat kohtuuhintaisia asuntoja. Kauppakamari pelkää, että asuntotuotannosta tulee yksi seudun kasvuedellytysten jarru, korostaa Nyrhilä.