Tuotannon pudotus jatkui Helsingin seudulla

Helsingin seudun tuotanto supistui yhä rajusti vuoden kolmannella neljänneksellä. Pudotusta oli noin 8,5 prosenttia verrattuna vuotta aiempaan. Koko maassa tuotannon supistuminen oli samaa suuruusluokkaa.

Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto kääntyi vuoden alussa laskuun ja kolmannella neljänneksellä jyrkkä alamäki jatkui. Liikevaihto väheni 19 prosenttia edellisvuodesta. "Toimialojen välillä oli kuitenkin suuria eroja. Teollisuuden, kaupan ja liikenteen liikevaihto supistui entistä rajummin, mutta liike-elämän palveluissa liikevaihdon laskua oli vain noin prosentti. Kotitalouksien palvelut jopa kasvoivat 5 prosenttia", sanoo varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä Helsingin seudun kauppakamarista. "Helsingin seudulla pudotuksen vauhti on hidastumassa, mutta todellista nousua saamme kuitenkin odottaa. Se vaatii teollisuuden ja tekninen tukkukaupan vauhtiin pääsyä", Nyrhilä toteaa. Helsingin seudun työpaikat vähenivät 1,5 prosenttia edellisvuodesta. Koko maassa supistus oli tätä suurempi (3,5 %). Uudellamaalla tehdyt työtunnit vähenivät noin viisi prosenttia ja Itä-Uudellamaalla pudotusta oli noin kahdeksan prosenttia. Väestön määrä kasvoi – virta vei edelleen kehyskuntiin Maamme väestö kasvoi suhteellisesti eniten Uudellamaalla viimeksi kuluneen vuoden aikana. Myös Itä-Uudellamaalla väestön kasvu oli voimakasta. "Muuttoliike lisäsi väestömäärää suunnilleen saman verran kuin vuosi sitten. Merkille pantavaa on, että taantumasta huolimatta muutto pääkaupunkiseudulta kehyskuntiin on jatkunut", sanoo Nyrhilä.