Ulkomaalaiset korkeakouluasteen opiskelijat ovat yrityksille merkittävä rekrytointimahdollisuus

Yritysten henkilöstöasiantuntijat arvioivat ulkomaalaisten liiketalouden korkea-asteen opiskelijoiden olevan suomalaisia opiskelijoita aktiivisempia, ahkerampia ja joustavampia sekä sitoutuneempia työpaikkaansa harjoittelujakson jälkeen. Tulokset käyvät ilmi Helsingin seudun kauppakamarin tilaamasta tutkimuksesta.

Harvat yritykset tiedostavat monikulttuurisen osaamisen yhdeksi kilpailukykyä vahvistavaksi tekijäksi.

– Ulkomaalaiset korkeakouluopiskelijat ovat Suomelle yksi tärkeä tulevaisuuden työvoimapulaa helpottava ja kilpailukykyä parantava voimavara. Heillä on jo hyvä suomalaisen yhteiskunnan ja kulttuurin tuntemus sekä erinomaiset valmiudet olla mukana esimerkiksi lähtömaahansa suuntautuvassa kansainvälisessä liiketoiminnassa, sanoo asiamies Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Tutkimuksen mukaan opiskelijoiden ohjaajina toimivat lähiesimiehet ovat harvoin saaneet monikulttuurisuuteen valmistavaa koulutusta. Myös muulla työyhteisöllä on vähän valmiuksia tai tietoa siitä, miten opiskelijoita tulisi kohdella ja opastaa.

- Ulkomaalaisille opiskelijoille järjestään yleensä samanlainen perehdytysprosessi kuin kantaväestön opiskelijoille, mikä hidastaa sopeutumista työyhteisöön, Lahtinen toteaa.

Tutkimus suosittaa muun muassa esimiehille räätälöityjä koulutusjaksoja, informaation tuottamista kaikille työyhteisön jäsenille, kielitaito- ja kulttuurivalmennusta henkilöstölle sekä henkilöstöasiantuntijoiden nykyistä vahvempaa osallistumista valintaprosessiin.

Suomessa opiskelee noin 21 000 ulkomaalaista opiskelijaa, joista ammattikorkeakouluissa tai yliopistoissa noin puolet. Eniten opiskelijoita tulee EU-maista, Venäjältä ja Aasiasta. Ulkomaalaisia Suomessa on noin 170 000, joista puolet asuu pääkaupunkiseudulla.

Kauppakamarin ohjaama tutkimus on HAAGA-HELIA:n ammattikorkeakoulun opiskelija Heini Vesterisen lopputyö. Laadullisen selvityksen aineisto kerättiin haastattelemalla Suomessa toimivien globaalien ja kansainvälisten yritysten henkilöstöasiantuntijoita. Selvityksen suomenkielinen tiivistelmä ja englanninkielinen raportti ovat ladattavissa osoitteesta www.helsinki.chamber.fi