Vain kolmannes Keilaniemen ja Otaniemen työntekijöistä käyttäisi metroa säännöllisesti työmatkoihinsa

Helsingin seudun kauppakamarin tekemän kyselyn mukaan 33 % Keilaniemen ja Otaniemen alueiden työntekijöistä käyttäisi länsimetroa säännöllisesti työmatkoihinsa. Pääsyyksi käyttämättömyyteen osoittautui se, ettei metropysäkki sijaitse sopivaksi katsotulla etäisyydellä vastaajan kodista. Avainasemassa tulevan metron käytölle näyttäisi olevan sujuva syöttöliikenne ja riittävä liityntäpysäköinti.

Tulevaa länsimetroa ilmoitti käyttävänsä satunnaisesti 25 prosenttia vastaajista ja 43 prosenttia vastaajista ei luvannut käyttää tulevaa metroa lainkaan. Näistä peräti 75 prosenttia ilmoitti syyksi metropysäkin huonon sijainnin. Kyselyn tulos asettaa haasteen liityntäpysäköinnin ja tehokkaan syöttöliikenteen järjestämiseksi koko metroverkoston varrella.

"Pelkät raiteet eivät näytä riittävän. Länsimetrosta työmatkojen kulkuvälineenä ei saada tehokkainta käyttöä irti, jos siihen nousemista ei ole tehty riittävän houkuttelevaksi pysäköinnillä ja bussiyhteyksillä. Jos liityntäjärjestelyjä ei saada kuntoon, voivat hyödyt tulevasta metrosta jäädä saamatta", sanoo asiamies Petteri Huovinen Helsingin seudun kauppakamarista.

"Keilaniemen ja Otaniemen toimitila- ja asuntorakentaminen lisääntyy, mikä vaikeuttaa liikenteen sujuvuutta alueella, jollei metroliikenne merkittävältä osin pysty poistamaan yksityisautoiluun kohdistuvaa kasvupainetta", lisää Huovinen.

Helsingin seudun kauppakamarin kyselyyn syyskuun alussa vastasi 450 Keilaniemen ja Otaniemen alueella työskentelevää henkilöä, jotka edustavat tasaisesti eri kokoluokan yrityksiä.