Verkkolaskutuksen valmiudet ja kiinnostus kasvussa pk-yrityksissä – käyttöönottamista vauhditettava

Helsingin seudun kauppakamarin teettämän selvityksen mukaan 47 prosentilla yrityksistä on valmiudet lähettää ja vastaanottaa verkkolaskuja. Asiassa on tapahtunut parissa vuodessa 13 prosentin kasvu. Peräti kaksi kolmasosaa yrityksistä on kiinnostuneita siirtymään sähköisen laskutuksen käyttöön.

”Verkkolaskutuksen osalta on kuitenkin vielä paljon tehtävää, sillä sähköisen laskutuksen osuus yritysten koko laskutuksen arvosta on vain viisi prosenttia. Ilmeisesti pk-yrityksissä ei ole vielä tiedostettu automatisoinnista syntyviä aika- ja kustannussäästöjä. Toisaalta verkkolaskutuksen käyttöönottamisen helppous ei ole riittävästi konkretisoitunut”, sanoo varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä Helsingin seudun kauppakamarista. Kauppakamarin teettämä pk-yritysten tietoteknisiä tarpeita ja liiketoiminnan sähköistymistä koskeva selvitys on jatkoa vuonna 2003 tehdylle vastaavalle selvitykselle. Selvitykseen vastasi 217 Helsingin seudulla toimivaa yritystä, joista 75 prosenttia oli alle 50 henkilön pk-yrityksiä. Viranomaispalvelut aktiivisessa käytössä – palveluille toivotaan yhtä kattavaa osoitetta Sähköisistä viranomaispalveluista suosituimpia ovat verohallinnon palvelut. Niitä käyttää 83 prosenttia vastaajista. Myös työeläkeyhtiöiden sähköisiä palveluja käyttää yli 70 prosenttia vastaajista. TE-keskuksen sähköisiä palveluja käyttää vain 27 prosenttia vastaajista. ”Pk-yritysten sähköisten viranomaispalveluiden käyttö on kasvanut vuodesta 2003 noin viidenneksellä. Yritykset pitävät viranomaispalveluja kannustavina ja niistä on riittävästi tietoa saatavilla. Viranomaispalvelujen osoitteistoa pitäisi pk-yritysten mielestä yksinkertaistaa. Käytännössä tämä tarkoittaisi yhden luukun periaatteen toteuttamista tällaisille palveluille”, toteaa Nyrhilä. Kiinnostus sähköisiin kauppapaikkoihin vähentynyt Sähköisten kauppapaikkojen voimakas kasvu on kääntynyt laskuun. Vuonna 2003 sähköistä kauppapaikkaa käytti 47 prosenttia vastanneista yrityksistä. Kahdessa vuodessa osuus oli pudonnut 39 prosenttiin. Myös verkkokaupasta syntyvän liikevaihdon osuus yritysten koko liikevaihdosta laski kahdeksasta prosentista kuuteen prosenttiin. ”Yritysten omien kauppapaikkojen määrän pysyessä kuitenkin vuoden 2003 tasolla, voidaan olettaa verkkokaupan vähenemisen olevan väliaikaista. Siihen liittyvä osaaminen ja tietotekniikka kehittyvät koko ajan”, toteaa Nyrhilä. Tietoturva ajankohtaisista asioista tärkein Ajankohtaisimpina asioina tärkeysjärjestyksessä yritykset pitivät tietoturvaa, kotisivuihin liittyviä asioita, verkkolaskutusta, ohjelmistojen ja laitteiden kustannuskysymyksiä sekä koulutukseen liittyviä asioita.