Viisas pk-yritys valitsee verkkolaskun

Verkkolasku tuo merkittäviä hyötyjä sekä lähettäjälle että vastaanottajalle. Verkkolasku säästää aikaa ja rahaa muun muassa pienentyneinä tulostus- ja postituskustannuksina, työn tehostumisena sekä manuaalisten työvaiheiden vähentymisenä.

– Verkkolasku on parhaimmillaan 2–3 kertaa kustannustehokkaampaa kuin perinteisten paperilaskujen vastaanottaminen ja lähettäminen. Lisäksi sähköinen laskutus vähentää virheitä ja nopeuttaa laskutusrytmiä, Helsingin seudun kauppakamarin asiamies Markku Lahtinen sanoo.

Modernin verkkolaskun vaikutukset ulottuvat perinteistä taloushallintoa laajemmalle, joten yrityksen tarvekartoituksen yhteydessä kannattaa käyttää aikaa esimerkiksi markkinoinnin, myynnin, toiminnanohjauksen ja asiakaspalvelun tarpeiden selvittämiseen.

– Oli sitten kysymyksessä pienempi tai suurempi verkkolaskuhanke, sähköisen laskutuksen käyttöönotolle on tärkeä laatia realistinen aikataulu ja nimetä yrityksestä vastuuhenkilöt, Lahtinen sanoo.

Verkkolaskulla tarkoitetaan laskujen välitystä myyjältä ostajalle sähköisesti ja ostaja voi sen maksaa sähköisesti. Verkkolaskun tiedot ovat käsiteltävissä automaattisesti sekä lähettäjän että vastaanottajan tietojärjestelmissä. Verkkolasku koostuu laskun kuvasta sekä tietokentistä ja sisältää kaikki samat tiedot kuin perinteinen paperilasku.

asiamies Markku Lahtinen,
Helsingin seudun kauppakamari
p. 050 571 3564

Kauppakamarien, Baswaren, Itellan ja Nordean Viisas valitsee verkkolaskun -kiertueella opastetaan pk-yrityksiä verkkolaskun käyttöön. Kiertueen päättävä tilaisuus järjestetään Porvoossa tiistaina 25.10.2010 klo 8.30–11.15 (Cafe Cabriole, Piispankatu 30). Tilaisuuden puheenjohtajana toimii Helsingin seudun kauppakamarin Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikön hallituksen varapuheenjohtaja, ICT-valiokunnan jäsen, toimitusjohtaja Gustaf Forsberg, LPOnet Oy Ab.