Voiton maksimointi: vilunkipeliä vai moraalista toimintaa?

Tulos ja moraali -kirja osoittaa, miten yhdistää yritystoiminta ja eettisyys. Jaana Woiceshynin mukaan itsekäs voitontavoittelu on yritysten eettinen päämäärä ja ainoa keino menestyä.

Tulos ja moraali – eettinen tie menestykseen käsittelee tämän päivän johtajan perusongelmaa: tuloksellisuuden ja moraalin yhteensovittamista. Voiton tekeminen epäeettisin keinoin on kestämätöntä ja johtaa yrityksen maineen menetykseen. Toisaalta moraalisuus tuloksen kustannuksella johtaa sekin väistämättä epäonnistumiseen.

Perinteisen käsityksen mukaan tulos ja moraali eivät ole yhdistettävissä. Jaana Woiceshyn osoittaa kirjassa, että tämä käsitys on virheellinen. Hän kuvaa, miten rationaalisen egoismin moraalikoodi tarjoaa liike-elämälle tien voittojen eettiseen maksimointiin. Kirjassa esitetään argumentaation ja esimerkkien avulla, kuinka periaatteet kuten tuottavuus, rehellisyys ja oikeudenmukaisuus ovat yhdistettävissä yrityksen ja yhteiskunnan etuun.

Woiceshynin mukaan tuottavuus on välttämätöntä ja edistää hyvää elämää: ”Voimme olla kiitollisia markkinataloudelle ja yrityksille siitä, että meille on tarjolla jatkuvasti uudistuva kirjo elinmahdollisuuksia ja hyvää elämää edistäviä aineellisia arvoja ravitsevasta ruuasta ja lääkkeistä älypuhelimiin, rahoitusinstrumentteihin ja kulttuurituotteisiin. Jos voitto ja omistusoikeus kannustimina puuttuvat, tällaisia aineellisia arvoja ei luoda”, Woiceshyn kuvaa.

Woiceshynin mukaan yrityksen tärkein toimintaa ohjaava periaate tulisi olla oma rationaalinen etu. Pitkällä aikavälillä voittoa tavoittelevien yritysten täytyy kohdella kaikkia sidosryhmiään rationaalisesti eli oikeudenmukaisesti ja rehellisesti, koska vain siten ne voivat maksimoida oman ja osakkeenomistajien edun.

Tällaiselle kirjalle on tilausta yrityselämässä. Björn Wahlroos toteaa kirjasta: ”Aikana, jolloin ahneuden tuomitsemisesta on tullut yhteiskunnallisen keskustelun mantra, on virkistävää lukea älykäs analyysi voitontavoittelun ja moraalin suhteesta. Jaana Woiceshyn tarjoaa lukuisine esimerkkeineen lukijalleen sillan moraalifilosofiasta käytännön liikkeenjohtoon. Hänen kirjansa tulisi olla pakollista luettavaa kaikille, jotka haluavat osallistua keskusteluun yritysten yhteiskuntavastuusta.”

Jaana Woiceshyn on väitellyt tohtoriksi arvostetusta Whartonin bisneskoulusta Yhdysvalloissa. Hän on opettanut etiikkaa MBA- ja eMBA-ohjelmissa ja kouluttanut yrityksiä jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan liike-elämän ajankohtaisista teemoista. Tällä hetkellä hän työskentelee Calgaryn yliopistossa.

Tulos ja moraali – eettinen tie menestykseen -kirja julkistetaan 8.3.2013 klo 8.30 – 10.30, Kauppakamarin Metropoli koulutustilassa, Kalevankatu 12, 2. krs., 00100 Helsinki. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu tilaisuuteen viimeistään 5.3. hilkka.vainio@chamber.fi.

Lisätietoa:

Hilkka Vainio, markkinointipäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari

Email: hilkka.vainio@helsinki.chamber.fi

Puh.: 050 563 6368

Kauppakamari on arvostettu ammattikirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee ajankohtaisia teoksia mm. juridiikan, johtamisen ja työsuhteen, taloushallinnon ja verotuksen aihealueilta. Kirjoja kustannetaan Kauppakamarin ja Lakimiesliiton Kustannuksen tavaramerkeillä. Muita suosittuja tuotteita ovat mm. www.kauppakamaritieto.fi, ammattilaisen ajantasainen verkkopalvelu sekä säännöllisesti päivitettävät kansiot.

www.kauppakamarikauppa.fi.