Yhteinen tahtotila välttämätön pääkaupunkiseudun liikenneinvestoinneissa

Helsingin seudun kauppakamari pitää pääkaupunkiseudun kuntien yhteistä näkemystä liikennejärjestelmän kehittämisestä erittäin tärkeänä. Uuden PLJ-suunnitelman toteuttamiseen tarvittava rahoitus on varmistettava ja valtion panostusta seudun infrastruktuurihankkeisiin lisättävä. Kauppakamarin mielestä seuraava pääkaupunkiseudun liikennesuunnitelma on tehtävä koko työssäkäyntialueen kattavaksi.

Suomen ainoan metropolialueen kansainvälisen kilpailukyvyn ylläpitäminen ja parantaminen edellyttää osaavaa työvoimaa ja sujuvia liikenneyhteyksiä.

"Pääkaupunkiseudun liikennesuunnitelma vastaa hyvin elinkeinoelämän tarpeita. Se on kokonaisuus, josta on pidettävä kiinni", sanoo varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä Helsingin seudun kauppakamarista.

Koko metropolialue suunnittelun piiriin

"Liikenteen suunnittelussa on kysymys paljon muustakin kuin vain liikenteestä: asuntojen, palvelujen ja työpaikkojen sijainnista, alueiden ja yritysten kilpailukyvystä. Asumisen kalleus ja pääkaupunkiseudun niukat asumismuotojen vaihtoehdot saavat ihmiset muuttamaan yhä kauemmaksi työpaikoista."

"Tosiasiallinen työssäkäyntialue on jo huomattavasti pääkaupunkiseutua laajempi. Seuraava liikennejärjestelmäsuunnitelma tuleekin laatia koko työssäkäyntialueen kattavaksi", korostaa Nyrhilä.

Valtion sitouduttava pitkäjänteisesti

Valtion panostusta Helsingin talousalueen infrastruktuurihankkeisiin on lisättävä. Liikenneinvestointien lähtökohtana pitää olla yhteiskunnan varojen mahdollisimman tehokas käyttö, jolloin etusijalle asetetaan kustannustehokkaat hankkeet aluepoliittisten näkökulmien sijasta.

"Nyt on nähtävissä, että pääkaupunkiseutu on sitoutumassa uuteen liikennesuunnitelmaan. On toivottavaa, että valtio vastaa omalta osaltaan ja sitoutuu hankkeisiin täysimääräisesti", toteaa Nyrhilä.

Helsingin seudun kauppakamari on antanut lausunnon PLJ 2007 –liikennejärjestelmäluonnoksesta YTV:lle.