Yhteisöllisillä toimintatavoilla luodaan kasvua ja kannattavuutta myös perinteisille toimialoille

Sosiaalinen media ja yhteisölliset työvälineet ovat jo osa monen yrityksen arkea myös muualla kuin IT-yrityksissä, joissa on vain diginatiivi-ikäisiä työntekijöitä. Yhteisöllisillä toimintatavoilla on parannettu kustannustehokkuutta ja luotu kasvua kaikilla toimialoilla. Kun osaaminen ja asiantuntijat verkottuvat sekä yrityksen sisällä että ulkopuolella, parannetaan kannattavuutta ja kasvatetaan liiketoimintaa. Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuksia myös perinteisillä toimialoilla toimiville sekä julkiselle sektorille.

TkT Leenamaija Otalan ja DI Kaija Pöystin kirja Kilpailukyky 2.0 havainnollistaa, miten uudet yhteisölliset toimintatavat otetaan tehokkaasti käyttöön, millaisia resursseja organisaatio siihen tarvitsee ja millaista yrityskulttuuria edellytetään. Kirjaan on haastateltu yli 30:tä erikokoista suomalaista yritystä useilta eri toimialoilta ja kuvattu, miten ne ovat parantaneet kasvua ja kannattavuutta yhteisöllisten toimintatapojen avulla.

Osaajat jakamaan ja yhdistämään osaamista

Kilpailukyky perustuu osaamiseen ja osaajiin kaikilla toimialoilla. Kun osaaminen vanhenee yhä nopeammin, ovat osaajat entistä tärkeämpiä. Asiantuntijalla on yleensä viimeisin tieto omalta alaltaan. Yhteisölliset työvälineet tarjoavat keinoja tavoittaa osaajia, tunnistaa osaajia ja välittää osaajien tietoa. Ne mahdollistavat myös ideoiden tuottamisen ja keräämisen toiminnan, tuotteiden ja palvelujen jatkuvaksi parantamiseksi. Myös asiakkaat ja yhteistyökumppanit voivat vaikuttaa toiminnan kehittymiseen tai antaa sysäyksen uusiin tuotteisiin.

Kilpailukyky 2.0 -kirja on tehty Sitran tilaamana.

– Jos tämän kirjan sisältö otetaan vakavasti, se voi muuttaa suomalaisen teollisuuden aseman kansainvälisessä kilpailussa. Tietämyksenhallinta moderneilla yhteisöllisillä välineillä on nyt kilpailukyvyn avainkysymys, toteaa Sitran johtava verkkoasiantuntija Karoliina Luoto.

Kilpailukyky 2.0 – kilpailukykyhyppy yhteisöllisillä toimintatavoilla julkistettiin 13.6.2012. Katso videot julkistamistilaisuudesta www.youtube.com/k2hel

Lisätietoa:

Hilkka Vainio, markkinointipäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari

Puh.: 09 2286 0352

hilkka.vainio@kauppakamari.fi

Kauppakamari on arvostettu ammattikirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee ajankohtaisia teoksia mm. juridiikan, johtamisen ja työsuhteen, taloushallinnon ja verotuksen aihealueilta. Kirjoja kustannetaan Kauppakamarin ja Lakimiesliiton Kustannuksen tavaramerkeillä. Muita suosittuja tuotteita ovat mm. www.kauppakamaritieto.fi, ammattilaisen ajantasainen verkkopalvelu sekä säännöllisesti päivitettävät kansiot.

www.kauppakamarikauppa.fi.