Yritykset heräämässä kansainvälisiin uhkatilanteisiin

Suomalaisten yritysten olisi varauduttava paremmin laajoihin ja äkillisiin yritystoimintaa uhkaaviin häiriötilanteisiin. Yli 100 yritystä osallistuu tänään Helsingin seudun kauppakamarin järjestämään seminaariin, jossa englantilaiset NaCTSO:n (National Counter Terrorism Office) huippuasiantuntijat kouluttavat suomalaisia yrityksiä ja viranomaisia.

"Suomalaiset yritykset toimivat yhä useammin globaaleilla markkinoilla. Maailmalla tapahtuvat terroriteot, luonnononnettomuudet, infrastruktuurin toimintahäiriöt tai pandemiat voivat koskettaa suomalaista yritystä – joko sen ulkomailla työskentelevää henkilökuntaa tai sen kansainvälistä alihankintaketjua", sanoo johtaja Ari Tulensalo Helsingin seudun kauppakamarista. Yritystoiminnan jatkuvuutta uhkaaviin tilanteisiin voidaan varautua ennakkosuunnitelmilla ja harjoituksilla. Iso-Britanniassa NaCTSO on kehittänyt koulutusohjelmia ja materiaalia, jolla valmennetaan yrityksiä tilanteeseen, jossa toimipisteen lähellä tapahtuu terrori-isku. Ohjelmia voidaan soveltaa myös muihin uhkatilanteisiin. "Olemme myös Suomessa kohdanneet häiriötilanteita, joita emme aikaisemmin ole edes kuvitelleet koskettavan meitä. Pidän erittäin arvokkaana, että saamme myös suomalaisten yritysten käyttöön Iso-Britanniassa testattuja malleja. Meillä on onni saada kuulla ensimmäisinä Euroopassa Iso-Britannian asiantuntijaviranomaisen kokemuksia ja tietoa siitä, miten siellä on viranomaisten ja elinkeinoelämän yhteistyöllä varauduttu häiriötilanteiden varalle", toteaa Tulensalo. Seminaari pidetään Hotelli Scandic Marskissa tänään 9.6.2009 kello 12.00 alkaen. Tilaisuuden järjestävät Helsingin seudun kauppakamari, F-Secure Oy , Tapiola-ryhmä ja G4S Security Services Oy. Lisätietoja: johtaja Ari Tulensalo Helsingin seudun kauppakamari puh. 0400 909 500