Yrityskysely: Kunnat yhteen Keski-Uudellamaalla

Suurin osa Keravan, Tuusulan ja Järvenpään yrityksistä kannattaa kuntaliitosta. Alueen yritykset eivät ole tyytyväisiä nykyiseen Kuuma-yhteistyöhön. Tulokset käyvät ilmi Helsingin seudun kauppakamarin yrityksille tekemästä kyselystä.

Keravalla, Tuusulassa ja Järvenpäässä toimivat yritykset ovat lähes yksimielisiä (86 %) siitä, että kyseisten kuntien tulisi tehdä enemmän yhteistyötä keskenään muun muassa liikenteen ja kaavoituksen suhteen. Kuntaliitosta kannattaa 57 prosenttia yrityksistä. - Kyselystä käy selvästi ilmi, että yritysten mielestä kuntien olisi ajateltava aluetta kokonaisuutena. Etenkin kaavoitus ja liikenne vaativat ratkaisuja jotka puoltavat yhdistymistä, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä. Yritykset ovat myös tyytymättömiä nykyiseen Kuuma-yhteistyöhön (41 %) tai eivät tunne siitä juurikaan (45%). Vain 14 prosenttia oli tyytyväisiä Kuuma-hankkeeseen. - Näyttää siltä, että pk-yritykset tuntevat huonosti Kuuma-yhteistyön kiemuroita. Yritysten mielestä Kuuma-yhteistyö ei toimi, koska energia menee hallinnolliseen ja poliittiseen peliin. Yritykset eivät koe saavansa lisäarvoa nykyisestä mallista, jatkaa Nyrhilä. Helsingin seudun kauppakamarin kyselyyn vastasi 93 yritystä Keravalta, Tuusulasta ja Järvenpäästä. 80 prosenttia vastanneista oli alle 50 hengen yrityksiä ja ne edustivat kaikkia toimialoja.