Yritysten kansainvälisiä rekrytointeja nopeutetaan yhden luukun palvelulla

Helsingin seudun kauppakamari ja metropolialueen korkeakoulut selvittävät mahdollisuutta perustaa seudullinen palvelu, joka tuo yhden luukun periaatteella yritysten ja työnantajien ulottuville kansainvälisiin rekrytointeihin liittyvät keskeiset palvelut.

Talent Retention Summit keräsi kesäkuun alussa Finlandia-taloon yritysten, ministeriöiden, aluehallinnon, kaupunkien ja muiden keskeisten sidosryhmien 150 edustajaa pohtimaan palvelun perustamismahdollisuuksia. Hanketta tukevat vaikutusvaltainen jedien joukko ja esimerkkinä hankkeelle on Torontossa toimiva vastaavanlainen palvelu.

– Eri sidosryhmillä on vahva tahto etsiä konkreettisia keinoja, joilla parannetaan koulutettujen kansainvälisten osaajien siirtymistä töihin suomalaisiin yrityksiin, kauppakamarin asiamies ja hankkeen projektijohtajana toimiva Markku Lahtinen kertoo.

Syyskuun loppuun jatkuvassa selvitystyössä rakennetaan ehdotus, jolla palvelun kehitystyö voisi käynnistyä. Siinä keskitytään erityisesti siihen, miten Suomessa jo olevat kansainvälisten osaajat, kuten korkeakoulujen tutkinto-opiskelijat, työllistyvät suomalaisissa yrityksissä.

– Palvelun vertauskuvana on eräänlainen kauppakeskuksen infotiski, jossa yritykset ja työnantajat pääsevät nopeasti tarvitsemiensa palveluiden äärelle. Menestymisen edellytyksiä ovat viranomaisten poikkihallinnollisen yhteistyön lisääminen, työnantajia kiinnostavien ja helposti saavutettavien palveluiden kokoaminen ja rahoittajakumppaneiden hankkiminen, Lahtinen sanoo.

Selvitystyön mallina käytetään Kanadan Torontossa toteutettua palvelua. Kauppakamarin ja korkeakoulujen hankkeessa palvelumallista käytetään työnimeä HERIEC (Helsinki Region Immigrant Employment Council). HERIEC-selvitystyötä tukee yritysviisasten ryhmä, jonka puheenjohtaja toimii ISS Palvelut Oy:n henkilöstöjohtaja Sirpa Huuskonen.

Jedit haastavat videolla Team Finland -talkoisiin

Hankkeen suojelijoista eli jedeistä Veikkauksen Senior Adviser André Noël Chaker, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä, Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri, Helsingin yliopiston kansleri Thomas Wilhelmsson perustelevat kansainvälistymisen välttämättömyyttä myös videolla (kesto 3:43).

Penttilä: Suomen tulevaisuus on kansainvälisyydessä, avoimuudessa ja dynaamisuudessa.

Teeri: Suomi kansainvälisemmäksi ja kilpailukykyisemmäksi – pienetkin teot ovat tärkeitä.

Chaker: Kansainvälinen ja avoin suomalainen voittaa aina.

Wilhelmsson: Palkkaa kansainvälinen osaaja – näin nostat toimintasi laatua ja tasoa kilpailijoitasi enemmän.

Asiamies, projektijohtaja Markku Lahtinen, Helsingin seudun kauppakamari, p. 050 571 3564

markku.lahtinen@chamber.fi