Yritysten verkkolaskutus meni yllättävän vähän eteenpäin

Helsingin seudun kauppakamarin selvityksen mukaan yritysten verkkolaskutus on mennyt viidessä vuodessa yllättävän vähän eteenpäin. Yrityksistä 52 prosenttia ilmoittaa ottavansa vastaan ja vastaavasti 44 prosenttia lähettävänsä sähköisiä laskuja. Verrattuna kauppakamarin vuoden 2005 selvitykseen, vastaanotto- ja lähetysvalmiudet ovat lisääntyneet vain muutamilla prosenttiyksiköillä.

– Suomalaisilla yrityksillä on lisäksi paljon parannettavaa ostolaskujen käsittelyssä: kolme neljäsosaa yrityksistä kierrättää laskuja edelleen manuaalisesti, mikä palauttaa osan jo sähköisessä muodossa olevista laskuista jälleen paperiseen, kalliimpaan ja virhealttiimpaan muotoon, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin asiamies Markku Lahtinen.

Myös viranomaisten sähköiset palveluiden käytettävyys ja hajanaisuus saavat moitteita.

- Vastaajat kritisoivat erityisesti sitä, että viranomaisasiointiin on liian monta kanavaa. Viranomaisten sähköisistä palveluista käytetyimpiä ovat verohallinnon, työeläkeyhtiöiden sekä patentti- ja rekisterihallituksen palvelut. Yksittäisistä sovelluksista verottajan Katso-palvelun käyttäjäystävällisyyttä kritisoidaan voimakkaimmin, toteaa Lahtinen.

Verkkomyyntikanava puuttuu puolelta

Kauppakamarin selvityksen mukaan oma verkkokauppa on 12 prosentilla yrityksistä ja sama osuus ilmoittaa harkitsevansa omaa verkkomyyntikanavaa. Lisäksi 17 prosenttia ilmoittaa omistavansa jonkin muun oman sähköisen markkinapaikan kuin oman verkkokaupan. Puolet yrityksistä kuitenkin ilmoittaa, ettei heidän yrityksellään ole verkkomyyntikanavaa.

– Verkkokaupan merkitys myynti- ja asiakaspalvelukanavana kasvaa jatkuvasti, joten sähköisen kaupankäynnin investoinnit ja järjestelmien integrointitarpeet tulevat yrityksissä lisääntymään nykyisestä, sanoo Lahtinen.

Selvitykseen vastasi lähes 400 pk-yritystä Helsingin seudulta. Tutkimuksen toteutuksesta vastasi Taloustutkimus Oy.

Selvitys löytyy Helsingin seudun kauppakamarin kotisivuilta www.helsinki.chamber.fi

asiamies Markku Lahtinen
Helsingin seudun kauppakamari