Lux Helsinki houkutteli jälleen ennätysmäärän yleisöä

Kuva: Matti Pyykkö

Festivaali innosti kävijöitä jakamaan valtavan määrän kuvia sosiaalisessa mediassa.

6.–10.1.2018 järjestetty valofestivaali Lux Helsinki rikkoi jälleen yleisöennätyksensä. Reilusti yli puoli miljoonaa kävijää nautti valotaiteesta ja talvisen festivaalin luomasta taianomaisesta tunnelmasta Helsingin keskustassa. Festivaali sujui rauhallisesti, ja hyvin suunniteltu ja selkeästi opastettu reitti keräsi yleisöltä kiitosta.

Kauniiseen Kaartinkaupunkiin kurotellut reitti esitteli valotaiteen eri muotoja monipuolisesti. 11 teoksen joukossa oli tänä vuonna runsaasti festivaalia varten suunniteltuja tilaustöitä, joissa hyödynnettiin esimerkiksi ultraviolettimaaleja ja korostettiin alueen upeita arkkitehtonisia helmiä.

Visuaalinen festivaali upeine teoksineen innosti kävijöitä julkaisemaan sosiaalisessa mediassa ennätysmäärän valokuvia ja videoita: julkisia kuvia #luxhelsinki-tunnisteella jaettiin Instagramissa lähes 15 000 kappaletta. Erityisesti alalla suhteellisen tuoretta projection mapping -tekniikkaa hyödyntäneet videomäppäysteokset inspiroivat somekansaa kuvaamaan, kun Janne Aholan Ajan rooli ja László Bordosin Konstellaatio herättivät Arkkitehtuurimuseon ja Tuomiokirkon julkisivut eloon.

Osallistava ohjelma sai kaupunkilaiset liikkeelle

Ohjelmassa oli ensimmäistä kertaa mukana toivotut taiteilijahaastattelut ja viimeisenä festivaalipäivänä ilahduttanut Lux Aamu, joka houkutteli paikalle erityisesti työmatkalaisia ja kouluryhmiä. BYOB (Bring Your Own Beamer) -tapahtuma keräsi Kaapelitehtaalle lukuisia innokkaita valo- ja videotaiteen ystäviä omine projisointeineen, ja Valoa Helsingissä 2018 -seminaari kirvoitti aktiivista keskustelua Helsingin valaistuksesta. Senaatintorin Light Paint Box -valomaalausateljee houkutteli runsaasti kävijöitä, ja maalattiinpa siellä valopotretti jopa hääparista. Yhdessä tekemistä korostettiin jo ennen festivaalia käynnistyneessä valohaasteessa, jossa kannustettiin omaan valotaiteen tekemiseen.

Lux Helsinki on viime vuosina innostanut erilaisia yhteisöjä luomaan omaa valotaidettaan. Tänä vuonna halusimme tarjota tällaisille tempauksille oman kanavan. Valohaaste korosti Lux Helsingin yhteisöllistä fiilistä entisestään, ja sitä aiotaan ehdottomasti jatkaa tulevaisuudessa”, työryhmää koordinoiva Emma Lumme kertoo.

Valofestivaalin suosio ulottui myös alueen toimijoihin, ja esimerkiksi Lux Helsinki Eatin ravintoloissa vieraili festivaalin aikana tuhansia asiakkaita. Reitin varrella sijaitseva Designmuseo teki jo ensimmäisenä iltana kävijäennätyksensä, ja koko festivaalin aikana siellä vieraili peräti 12 000 kävijää.

Lux Helsinki vahvistaa Helsingin profiilia monipuolisena tapahtumakaupunkina, ja kaupungin rooli on toimia sen ja muiden tapahtumien edellytysten luojana ja mahdollistajana. Tapahtumat ovat tärkeä osa Helsingin kaupunkikulttuuria ja vetovoimaa. Lux Helsinki saa vuosittain kaupunkilaiset liikkeelle pimeimpään vuodenaikaan, vilkastuttaen samalla yritysten liikevaihtoa sekä festivaalin reitillä että ydinkeskustassa. Kävijätutkimusten mukaan Helsingin tapahtumat tuovat merkittäviä rahavirtoja paikallisille yrittäjille, muun muassa syyskuussa järjestetyt koripallon EM-kotikisat toivat Helsinkiin yli 40 miljoonaa euroa”, kertoo Helsingin kaupungin elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva.

Kuraattori Ilkka Paloniemi iloitsee Lux Helsingin ennakkoluulottomasta kehityksestä. Persoonallinen festivaali levittäytyi jälleen uudelle alueelle ja testasi uutta lisätyn todellisuuden teknologiaa Espan lavan valoteoksessa.

Lux Helsinki viritti uudelleen tutut rakennukset ja laittoi ne soimaan valon avulla uutta kaamosajan kaupunkisinfoniaa, joka jättää pysyviä jälkiä ainoastaan muistoihin ja sosiaalisen median arkistoihin”, Paloniemi sanoo.

Pääpartneri: Sun Effects
Partnerit: OP Helsinki, SATO
Kumppanit: City, Granlund, Johan & Nyström, Local Crew
Tuotantopartneri: Bright Group
Tuotantokumppani: Torikorttelit

***
Lux Helsinki -valofestivaalin järjestää Helsingin kaupunki. Kaupungin osalta tapahtumaa koordinoi tuottaja Emma Lumme, ja valofestivaalin tuotannosta vastaa Sun Effects Oy. Festivaalin taiteellisesta suunnittelusta vastaavat Ilkka Paloniemi ja Matti Jykylä.

***

Median yhteydenotot: