Lux Helsinki lockade igen en rekordpublik

Foto: Matti Pyykkö

Festivalen inspirerade besökarna att dela med sig ett mycket stort antal fotografier i de sociala medierna.

Ljusfestivalen Lux Helsinki som ordnades 6–10.1.2018 slog igen publikrekord. Rejält över en halv miljon besökare njöt av den magiska stämning som ljuskonsten skapade i Helsingfors centrum. Festivalen förlöpte lugnt och den välplanerade samt tydligt utmärkta rutten fick beröm av publiken.

Rutten som sträckte sig till vackra Gardesstaden presenterade mångsidigt olika former av ljuskonst. Bland de 11 verken fanns i år flera för festivalen planerade beställningsverk som utnyttjade t.ex. ultraviolett målarfärg och som framhävde de fina arkitektoniska pärlorna i området.

Den visuella festivalen med sina snygga verk inspirerade besökarna att i de sociala medierna dela med sig ett rekordantal fotografier och videor: nästan 15 000 allmänna bilder delades med taggen #luxhelsinki i Instagram.  Speciellt videomappingverken, som utnyttjade den inom branschen relativt nya projection mapping-tekniken, var populära i de sociala medierna. Janne Aholas Ajan rooli och László Bordos Konstellaatio väckte fasaderna på Arkitekturmuseet och Domkyrkan till liv.

Det aktiverande programmet fick stadsborna i rörelse

På programmet fanns för första gången efterlängtade konstnärsintervjuer samt Lux Aamu, som under den sista festivaldagen lockade särskilt skolgrupper och folk på väg till arbetet. Evenemanget BYOB (Bring Your Own Beamer) på Kabelfabriken samlade ett stort antal vänner av ljus- och videokonst som visade sina egna projiceringar. Seminariet Ljus i Helsingfors 2018 väckte livlig diskussion om belysningen i Helsingfors. Ljusmålningsateljén Light Paint Box på Senatstorget lockade rikligt med besökare, här målades det till och med ett ljusporträtt av ett bröllopspar.

Att göra saker tillsammans betonades redan under ljusutmaningen som inleddes före festivalen och där folk uppmuntrades att skapa egen ljuskonst.

Lux Helsinki har under de senaste åren uppmuntrat olika samfund att skapa egen ljuskonst. I år ville vi ge sådana här jippon en egen kanal. Ljusutmaningen underströk ytterligare den sociala stämningen i Lux Helsinki, och vi kommer absolut att fortsätta med det i framtiden”, säger Emma Lumme som koordinerar arbetsgruppen.

Ljusfestivalens popularitet spred sig också till aktörerna i området och exempelvis tusentals kunder besökte Lux Helsinki Eat restaurangerna under festivalen. Designmuseet som fanns längs rutten gjorde redan första kvällen besökarrekord, och under hela festivalen hade museet hela 12 000 besökare.

Lux Helsinki förstärker Helsingfors profil som mångsidig evenemangsstad, och stadens roll är att skapa och möjliggöra förutsättningar för den och andra evenemang. Evenemang är en viktig del av Helsingfors stadskultur och dragningskraft. Årligen får Lux Helsinki invånarna igång mitt i den mörkaste årstiden, vilket gynnar företagens omsättning såväl längs rutten som överlag i centrum. Enligt besökarundersökningar hämtar evenemangen i Helsingfors betydande kassaflöden för de lokala företagarna, bl.a. hämtade hemmamatcherna i EM i basket i september över 40 miljoner euro till Helsingfors,” berättar Helsingfors stads näringslivsdirektör Marja-Leena Rinkineva.

Kuratorn Ilkka Paloniemi glädjer sig över Lux Helsinkis fördomsfria utveckling. Den personliga festivalen spred sig åter till nya områden och testade den nya tekniken för förstärkt verklighet i ljuskonstverket vid Espens estrad.

Lux Helsinki ställde bekanta byggnader in på en ny frekvens och satte dem med ljusets kraft att spela en stadssymfoni under mörkertiden, som lämnar bestående spår endast i minnen och i de sociala mediernas arkiv”, säger Paloniemi.

Huvudpartner: Sun Effects
Partner: OP Helsinki, SATO
Samarbetsparter: City, Granlund, Johan & Nyström, Local Crew
Produktionspartner: Bright Group
Produktionssamarbetspart: Torgkvarteren

***
Helsingfors stad ordnar ljusfestivalen Lux Helsinki. Från stadens sida koordinerar producenten Emma Lumme evenemanget och för ljusfestivalens produktion ansvarar Sun Effects Oy. För festivalens konstnärliga planering ansvarar Ilkka Paloniemi och Matti Jykylä.

***

Mediekontakter: