KÄRÄJÄOIKEUDELTA PÄÄTÖS LSO OSUUSKUNNAN VUONNA 2006 TEKEMIÄ OSAKEKAUPPOJA KOSKEVASSA OIKEUDENKÄYNNISSÄ

HKScan Oyj                Pörssitiedote              20.12.2010, klo 15.30

HKScan Oyj:n saaman tiedon mukaan LSO Osuuskunnan vuonna 2006 tekemiä osakekauppoja koskevassa oikeudenkäynnissä on tänään saatu Helsingin käräjäoikeuden päätös. Käräjäoikeus hylkäsi syyttäjän syytteen törkeästä sisäpiirintiedon väärinkäytöstä. Käräjäoikeuden mukaan LSO Osuuskunnan silloiset hallituksen jäsenet ovat syyllistyneet sisäpiirintiedon tuottamukselliseen väärinkäyttöön, josta käräjäoikeus on määrännyt sakkorangaistuksia. Lisäksi LSO Osuuskunta määrättiin maksamaan yhteisösakkoa ja menettämään saamansa arvioitu hyöty.

Päätös koskee LSO Osuuskunnan silloiseen hallitukseen kuuluneita henkilöitä sekä LSO Osuuskuntaa. Edellä mainituista henkilöistä kolme – Markku Aalto, Tiina Varho-Lankinen ja Matti Murto – kuuluu HKScan Oyj:n nykyiseen hallitukseen. Kaikki kolme sekä LSO Osuuskunta ovat ilmoittaneet tyytymättömyytensä käräjäoikeuden päätökseen.

HKScanin hallitus kokoontuu asian johdosta 4.1.2011 päättämään mahdollisista jatkotoimista. HKScan tiedottaa hallituksen päätöksistä erikseen.

Markku Suvanto
HKScan-konsernin lakimies

Lisätietoja: HKScan–konsernin lakimies Markku Suvanto. Hänelle voi jättää soittopyynnön Marjukka Hujasen kautta p. 010 570 6218.

HKScan on Pohjois-Euroopan johtavia ruokayhtiöitä. Sen kotimarkkinoihin kuuluvat Suomi, Ruotsi, Tanska, Baltia ja Puola. HKScan valmistaa, myy ja markkinoi sian- ja naudanlihaa, siipikarjatuotteita, lihavalmisteita ja valmiita ruokia lukuisilla tunnetuilla paikallisilla tuotemerkeillä. Asiakkaina ovat vähittäiskaupat ja suurkeittiöt sekä teollisuus- ja vientiasiakkaat. HKScan toimii yhdeksässä maassa ja sillä on noin 11 000 työntekijää. Liikevaihto vuonna 2009 oli 2,1 miljardia euroa.

Nasdaq OMX, Helsinki