Eurooppalaiset matkanjärjestäjät hyvin kiinnostuneita rajat ylittävistä arktisen alueen matkoista

Seitsemän eurooppalaista matkanjärjestäjää testasi viime viikolla Inarista Norjan Nordkappiin ja Alattioon kulkevaa matkailutuotetta. Matka oli osa Visit Arctic Europe -hanketta, joka markkinoi Pohjois-Skandinaviaa yhtenä matkailukohteena.

Yli 200 VAE-hankkeen eurooppalaisten kohdemarkkina-alueiden (Benelux-maiden, saksankielisen Euroopan sekä Yhdistyneen kuningaskunnan) matkanjärjestäjää kutsuttiin vuoden 2016 joulukuussa osallistumaan Suomen, Ruotsin ja Norjan pohjoisalueille tehtäviin tutustumismatkoihin. Matkojen tarkoituksena on kannustaa matkanjärjestäjiä ottamaan nämä kohteet ja tuotteet osaksi tuotantoaan ja kasvattamaan myyntiään.

Matkanjärjestäjien kiinnostus oli huikaisevaa: hanke sai lähes 200 pyyntöä 60 eri matkanjärjestäjältä. Tämän seurauksena VAE-hanke järjestää tänä talvena 12 tutustumismatkaa. Matkat kattavat koko VAE-hankkeen alueen. Yhdeksän matkaa kahdestatoista kulkee maiden rajojen yli.

– Isännöimme 87:ää matkanjärjestäjää talvikuukausien aikana. Kaksi ensimmäistä matkaa tehtiin tammikuun lopussa Pohjois-Ruotsiin ja Pohjois-Norjaan. Viime viikolla tehty kolmas matka oli ensimmäinen rajat ylittävä matka, ja se kulki Inarista Pohjois-Norjan Nordkappiin ja Alattioon, kertoo Finnish Lapland Tourist Board ry:n Rauno Posio.

Visit Inarin Silja Mordelet oli tyytyväinen tulokseen.

– Toiveenamme on tehdä jatkossa lisää yhteistyötä Norjan kanssa, ja tämä oli hyvä alkupiste. Suomen ja Norjan tuotteet ovat hyvin erilaisia, ja olemme varmoja että asiakkaat arvostaisivat mahdollisuutta yhdistää nämä kaksi matkakohdetta, Mordelet toteaa.

Matkanjärjestävät ovat Mordeletin kanssa samaa mieltä. Alankomaalaisen Norge Reiserin Esther Baas vieraili Inarissa ja Nordkappissa ensimmäistä kertaa. Hän näkee rajat ylittävässä matkailussa paljon potentiaalia.

– Tämä on hyvin houkutteleva tuote asiakkaillemme. He ovat kiinnostuneita revontulista sekä saamelaiskulttuurista. Ainoa haaste talvikaudella ovat matkakohteiden väliset kuljetukset. Hinnan täytyy pysyä kohtuullisena, Baas toteaa.

Seuraavat eurooppalaisille matkanjärjestäjille tarkoitetut tutustumismatkat järjestetään vuoden 2017 kesällä ja syksyllä.

Lisäksi Visit Arctic Europe isännöi kevään ja syksyn aikana useita tutustumismatkoja Kiinasta ja USA:sta yhteistyössä kansallisten ja alueellisten matkailumarkkinointijärjestöjen kanssa. Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä seikkana mainittakoon, että Visit Arctic Europe -hanke on luonut laajaa markkinointiyhteistyötä 12:n Euroopan markkina-alueilla toimivan matkanjärjestäjän kanssa. Tähän yhteistyöhön sisältyy noin 30 tutustumis- ja mediamatkaa vuoden 2017 aikana.

VAE-hankkeen tavoitteena on markkinoida Suomen, Ruotsin ja Norjan pohjoisia alueita yhteistyössä kansallisten ja alueellisten matkakohteiden markkinointijärjestöjen kanssa. Yhteistyökumppaneihin kuuluvat Northern Norway Tourist Board, Swedish Lapland Visitor Board sekä Finnish Lapland Tourist Board, joka on myös hankkeen johtava yhteistyökumppani. VAE-hankkeen rahoittavat EU-ohjelma Interreg Pohjoinen, julkinen sektori sekä 90 yhtiötä kolmessa maassa. Hankkeen kesto on 2,5 vuotta ja budjetti 6,4 miljoonaa euroa.

Yhteystiedot:

Rauno Posio, hankejohtaja, Visit Arctic Europe -hanke