Stor intresse för arktiska resor över gränserna från europeiska researrangörer

Förra veckan provade sju europeiska researrangörer en reseprodukt över gränserna från Enare till Nordkap och Alta. Resan var en del av projektet Visit Arctic Europe, som marknadsför norra Finland, Sverige och Norge som turistmål.

Fler än 200 researrangörer från VAE:s europeiska målmarknadsområden (Benelux, tyskspråkiga Europa och Storbritannien) bjöds i december 2016 in för att delta i resor med syfte att bekanta sig med de norra delarna av Finland, Sverige och Norge. Målet med dessa resor är att uppmuntra researrangörer till att ta in dessa resmål och produkter i sin produktion och därigenom öka sin försäljning.

Intresset från researrangörerna var överväldigande: projektet fick närmare 200 förfrågningar från 60 olika researrangörer. I led med detta arrangerar VAE-projektet 12 resor nu i vinter i syfte att stifta bekantskap med dessa resmål. Resorna täcker hela VAE-området. Nio av tolv resor sker över gränser.

– Under vintermånaderna är vi värd för 87 researrangörer. De två första resorna gick av stapeln i slutet av januari och omfattade norra Sverige och Norge. Den tredje resan, som gick av stapeln förra veckan, var den första som korsade gränserna och omfattade Enare i finska Lappland och Nordkap och Alta i norra Norge, berättar Rauno Posio från turistrådet i finska Lappland.

Silja Mordelet från Visit Inari var mycket nöjd med utfallet.

– Vi hoppas på ytterligare samarbete med Norge i framtiden och det här var en riktigt bra startpunkt. Vi har så olika produkter och vi är övertygade om att kunderna skulle uppskatta möjligheten att kombinera dessa två destinationer, säger Mordelet.

Researrangörerna delar Mordelets vision. Esther Baas från Norge Reiser, Nederländerna, besökte Enare och Nordkap för första gången. Hon ser stor potential i turism över gränserna.

– Detta är en mycket tilltalande produkt för våra kunder. De är intresserade av såväl norrsken som den samiska kulturen. Den enda utmaningen under vintersäsongen är förflyttningen mellan destinationerna. Priset måste fortsatt vara överkomligt, säger Baas.

Nästa omgång resor med syfte att bekanta sig med dessa resmål för europeiska researrangörer kommer att arrangeras under och hösten 2017.

Dessutom är Visit Arctic Europe under våren och hösten medarrangör i flera resor med syfte att bekanta sig från Kina och USA. Dessa resor arrangeras i samarbete med nationella organisationer för turistmarknadsföring. Sist, men sannerligen inte minst har projektet Visit Arctic Europe skapat omfattande samarbete inom marknadsföring med 12 researrangörer inom europeiska marknadsområden. Samarbetet omfattar cirka 30 bekantskaps- och medieresor under 2017.

VAE har som syfte att marknadsföra de norra delarna av Finland, Sverige och Norge i samarbete med nationella och regionala organisationer för marknadsföring av destinationer. Samarbetspartnerna omfattar Northern Norway Tourist Board (norra Norges turistråd), Swedish Lapland Visitor Board (svenska Lapplands turistråd) och Finnish Lapland Tourist Board ry (finska Lapplands turistråd), som även är ledande partner i projektet. VAE finansieras av EU/Interreg Nord-program, den offentliga sektorn och 90 företag i tre länder. Projektet pågår i 2,5 år och har en budget på 6,4 miljoner euro.

Kontakt:

Rauno Posio, projektledare, projektet Visit Arctic Europe