Lapin kunnat toivottivat lähes 2 800 uutta asukastaan tervetulleiksi erilaisilla tervetulopaketeilla

15 Lapin kuntaa oli mukana House of Laplandin ja kuntien yhteisessä, huhtikuusta vuoden loppuun kestäneessä Tervetuloa Lappiin -kampanjassa.

Tervetuloa Lappiin -kampanjan tarkoituksena oli tehdä Lappia tunnetuksi asuinpaikkana ja rohkaista muuttamisesta kiinnostuneita ihmisiä tekemään loikka pohjoiseen. Monet kunnat huomioivat myös esimerkiksi sesonkitöiden perässä Lappiin väliaikaisesti muuttaneet.

Huhtikuussa käynnistyneen kampanjan aikana ilmoittautuneita tuli yhteensä 2747. Kampanjassa oikeutettuja paketteihin olivat vuosina 2018 ja 2019 Lapin kuntiin muuttaneet henkilöt. Paketteihin ja mukana olleisiin kuntiin voi tutustua Tervetuloa Lappiin -kampanjasivulla.

Kokonaisuudessaan kampanja tavoitti sosiaalisen median kautta 970 000 ihmistä ja kampanjasivustoilla vieraili noin 25 000 kävijää.

”Olemme todella tyytyväisiä kampanjaan onnistumiseen. Yksittäinen tervetulopaketti tuskin vaikuttaa muuttopäätökseen ratkaisevasti, mutta se vahvistaa osaltaan Lapin brändiä asuinpaikkana. Kampanja on mahdollistanut kunnille uuden tavan toivottaa uudet asukkaat tervetulleeksi kuntaan ja profiloitua haluamallaan tavalla. Meille kampanja on puolestaan tarjonnut yhden tavan mitata Lapin yhteisen osaajamarkkinoinnin tuloksellisuutta”, House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen sanoo.

Tervetulopakettien sisällöstä sai jokainen kunta päättää itsenäisesti. Esimerkiksi Kemijärvellä sai kausikortin vuodeksi kylpylä-uimahalli Poukamaan.

"Kampanja meni osaltamme loistavasti ja siitä on tullut paljon kiitosta. Kausikortteja on lunastettu kiitettävästi koko perheelle. Hyvä kampanja kaiken kaikkiaan, Kemijärven matkailusihteeri Ann-Christine Lampela sanoo.

Muoniossa muuttajat saivat retkeilyyn liittyviä Muonio-tuotteita kuten esimerkiksi repun ja ulkoilukartan sekä yhteistyökumppaneiden tuotteita, kuten ilmaisen lehtitilauksen paikallislehdestä. Suomen suosituin kansallispuisto, Pallas-Yllästunturin kansallispuisto sijaitsee osittain Muoniossa.

”Muonion paketin tarkoitus oli saada ihmiset tutustumaan uuteen kuntaansa ja liikkeelle; näkemään ja kokemaan ne meidän veto- ja pitovoimatekijät, liikkumaan luonnossa", Muonion elinkeinokoordinaattori Kaisa Kylä-Kaila sanoo.

Lapin vetovoima on kovassa nosteessa matkailun lisäksi myös asuinpaikkana. Vuonna 2018 Lappiin muutti ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin enemmän ihmisiä kuin Lapista pois.

”Muonio ja ylipäänsä Lappi kiinnostavat ihmisiä. Yhteydenottoja satelee meille niin Suomesta kuin ulkomailtakin paljon. Toiset olisivat muuttamassa koko perheen voimin ja ovat kiinnostuneita alueen tonttitarjonnasta. Toiset taas ovat olleet sesonkitöissä täällä, haluaisivat asettua tänne asumaan ja kaipaavat apuja esimerkiksi ympärivuotisen työpaikan löytämisessä. Muonion maailman puhtain ilma, luonto, rauhallisuus ja turvallisuus, bisnespotentiaali, hyvä koulutus- ja työtarjonta sekä monipuoliset vapaa-ajanviettomahdollisuudet ovat meidän vetovoimatekijöitä mitä tulee uusiin muuttajiin”, Muonion Kylä-Kaila toteaa tiivistäen samalla pitkälti myös koko muun Lapin vetovoimatekijät.

House of Lapland jatkaa Lapin markkinointia asuinpaikkana myös tänä vuonna. Lapin osaajamarkkinoinnin sisältöihin voi tutustua muun muassa Lapland.fi:n suomenkielisten ja englanninkielisten sivustojen kautta sekä Mun Lapin sosiaalisen median kanavissa (Facebook / Instagram).

”Lappi asuinpaikkana kiinnostaa ja meihin liitettävät mielikuvat ovat positiivisia eritysesti asuinympäristön ja harrastusmahdollisuuksien suhteen. Valitettavasti muuton esteeksi muodostuu kuitenkin mielikuva työmarkkinoiden kapeudesta tai asuntopulasta. Todellisuudessa meillä on kuitenkin työvoimapulaa useilla aloilla teollisuudesta logistiikkaan ja hoiva-alaan. Yhteisessä markkinoinnissa onkin tärkeää näiden mielikuvien muuttamiseen, jotta yhä useampi henkilö voisi toteuttaa unelmansa Lappiin muutosta”, House of Laplandin Tarssanen sanoo.

Sanna Tarssanen
Toimitusjohtaja, Huose of Lapland

sanna.tarssanen@houseoflapland.fi

House of Lapland Oy on voittoa tavoittelematon Lapin Yrittäjien, kuntien ja korkeakoulujen omistama Lapin yhteinen markkinointi- ja viestintätalo. Huolehdimme siitä, että Lappi näkyy, kuuluu ja kiinnostaa matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauslokaationa sekä arktisena bisnesympäristönä.

Kampanja oli osa EAKR -rahoitteista Talent Boost – Lapin osaajamarkkinointi -hanketta.