Yrityksen maine entistä haavoittuvampi, sosiaalisen median rooli kasvaa rajusti

Maine on yrityksille kriittinen menestystekijä, mutta se on samalla hyvin haavoittuvainen. Se, minkä rakentamiseen on mennyt vuosia, voi romahtaa tunneissa. Sosiaalinen media on yrityksille yhä tärkeämpi sekä hallita, ohjata että seurata.

Audi ja Anna ovat viimeiset kaksi viikkoa olleet huomion keskipisteenä. Itse yhtiöt selvittävät varmasti tutkimuksin ja muilla keinoin, kuinka tämä tapahtumasarja on heihin vaikuttanut. Joka tapauksessa olemme nähneet ennennäkemättömän nopean ja turbulenttisen esimerkin sosiaalisten medioiden vahvuudesta ja nopeudesta yritysten viestinnälle, markkinoinnille ja maineelle. Olemme nähneet, kuinka huolella rakennettu maine saattaa dramaattisesti rapautua vain muutamassa tunnissa. Olemme olleet sosiaalisten medioiden eturivissä todistamassa tapahtumien kulkua. Tunnista seuraavaan, ei niinkään päivästä toiseen. Sosiaaliset mediat ovat monen yhtiön kohdalla osa sen liiketoimintaa. Nokia on julkistanut strategisen linjauksensa panostaa entistä voimakkaammin mobiilien palvelujensa myyntiin ja sosiaalisilla medioilla on tässä strategiassa merkittävä rooli. Ne ovat osa yritysten elämää sen kaikilla tasoilla. Kuinka suhtautua sosiaalisiin medioihin? Onko niiden merkitys huomioitu markkinoinnissa ja viestinnässä? Johtavatko yritykset sosiaalista media vai onko kenties päinvastoin? Voiko sosiaalisia medioita lopulta lainkaan hallita tai ohjata? Jos ei, miten niihin sitten pitäisi suhtautua? House of PR toteutti syyskuun 1.-10. päivän aikana yritysten keskuudessa gallupin niiden suhtautumisesta ja mielipiteistä sosiaalisia medioita kohtaan. Maine on kriittinen menestystekijä Lähes kaikki kyselyyn vastanneet pitävät yrityksensä mainetta kriittisenä menestystekijänä ja yritykset ovat tehneet paljon töitä halutunlaisen maineen saavuttamiseksi. Lähes 70 % totesi yritysten johdon olevan kiinnostunut maineensa hallinnasta perinteisissä medioissa. Mutta kun kysyimme, onko sosiaalisten medioiden rooli yritysten markkinoinnissa ja viestinnässä merkittävä, vastaukset kääntyivät ylösalaisin: vastaajista 83 % toteaa, ettei sosiaalisilla medioilla ole roolia yritysten markkinoinnissa ja 74%:n mukaan näin ei ole viestinnän(-kään) osalta. Moni yritys pohtii parhaillaan omaa suhdettaan ja strategiaansa sosiaalisiin medioihin. Tulemme näkemään nopeassa tahdissa sosiaalisten medioiden ymmärtämisen ja osaamisen nousun uudelle tasolle, toteaa House of PR:n perustaja ja viestinnän konsultti Ulla Koivula. Siperia opettaa Kun kysyimme, tuleeko sosiaalisten medioiden rooli kasvamaan yritysten markkinoinnissa ja viestinnässä, ylivoimainen enemmistö (79 % ja 68 %) totesi sen kasvavan. Ilmeisesti Siperia opettaa ja yritysten johdon suhtautuminen muuttuu: Sosiaalista mediaa tulee ymmärtää ja parhaansa mukaan ohjata ja hallita sitä, ei päinvastoin. Vaarana tietysti on samalla, että vahvat ja värikkäät persoonat vähenevät entisestään ja lausunnot medioille virkamiesmäistyvät. Kun kysyimme sosiaalisten medioiden seurannasta, vain harva tekee niin ja vielä harvemmalla on käytössään mittareita tätä varten. Puolet vastaajistamme ei tiedä – vielä - mikä yrityksen ja/tai sen brandin maine sosiaalisessa mediassa on. Ja valtaosa vastaajista tunnustaa, että heidän kykynsä reagoida nopeasti sosiaaliseen mediaan on heikko. Tämä kertoo, kuinka lyhyessä ajassa sosiaalinen media on ottanut paikkansa ja kuinka suuri osa yrityksistä ehtii mukaan viiveellä. Mutta vauhti kiihtyy nyt, Ulla Koivula toteaa. Aloita sisältä Kun kysyimme yritysten keskeisimpiä kehityskohteita niiden maineen hallinnassa, sen merkityksen sisäistäminen henkilökunnalle nousi tärkeimmäksi asiaksi. Vasta sen jälkeen tulee sosiaalisten medioiden hyödyntäminen ulkoisessa viestinnässä. Aivan oikein, aloita sisältä, mutta aloita jo tänään, sanoo Ulla Koivula.

Avainsanat: