Ifin puhelinpalvelu listattiin vakuutusalan parhaaksi

If Vahinkovakuutusyhtiö sijoittui jälleen alansa ykköseksi Taloustutkimuksen puhelinpalveluiden mielikuvia mittaavassa tutkimuksessa. Alan parhaan arvosanan tutkimuksessa sai Ifin vakuutuspalvelu, ja toiseksi ylsi Ifin korvauspalvelu.

Kärkisijoillaan If ylitti vertailuryhmän keskiarvon selvästi. Ifin vakuutuspalveluiden keskiarvo oli 7,85 ja korvauspalveluiden 7,84, kun vertailuryhmän keskiarvo oli 7,55. If jatkoi menestystään alan puhelinpalveluiden kärjessä, sillä viime vuonna Ifin korvauspalvelu oli vertailun ykkönen. Ifin valitsemaan vertailuryhmään kuului 15 pääasiassa vakuutusyhtiöiden ja pankkien puhelinpalvelua.

- Olemme tehneet vuosia järjestelmällistä työtä tarjotaksemme Suomen parasta vakuutus- ja korvauspalvelua asiakkaillemme. Tulokset osoittavat, että henkilöstömme ammattitaito on huippuluokkaa. Lähes puolet vastaajista on esimerkiksi antanut korvauspalveluillemme kiitettävän arvosanan lisääntyneistä vahinkomääristä huolimatta, Ifin henkilöasiakkaiden johtaja Paula Salonen kertoo.

Pankki- ja vakuutusalan yritysten puhelinpalvelujen vahvuuksiksi nimettiin kyselyssä asiakaspalvelun ammattitaito ja palvelualttius. Kehitettäväksi ominaisuudeksi nostettiin odotusaika asiakaspalveluun.

- Asiakkaiden tyytyväisyys on meille tärkeää, ja kuuntelemme jatkossakin herkällä korvalla asiakkaiden toiveita. Olemme esimerkiksi onnistuneet pitämään puhelinpalvelumme odotusajat selvästi markkinoiden lyhyimpinä, Salonen kommentoi.

Yleisimmin käytetyt puhelinpalvelut ovat tutkimuksen mukaan terveydenhoitopalvelut, numeropalvelu sekä pankki- ja sijoituspalvelut. Useimmin puhelinpalveluun soitetaan, kun tarvitaan tietoa, halutaan tilata tai ostaa tuotteita, tehdä muutoksia tilauksiin tai hoitaa laskutusasioita.

Taloustutkimuksen tekemään kyselyyn vastasi 3159 suomalaista helmi-maaliskuussa 2011. Puhelinpalvelujen laatua arvioitiin tutkimuksessa seitsemän tekijän perusteella. Ne olivat palveluautomaatin helppokäyttöisyys, odotusaika asiakaspalveluun, asiakaspalvelun palvelualttius ja ammattitaito, palvelusta tiedottaminen, yhdellä soitolla asian saaminen kuntoon ja halukkuus käyttää palvelua uudelleen.

Paula Salonen, henkilöasiakkaiden johtaja, p. 010 514 4280, paula.salonen@if.fi
Mari Hätinen, tiedottaja, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.