• instagrid GmbH/

Uusi EU-rahoitteinen tutkimus vahvistaa: kannettavilla virtalähteillä eroon aggregaattien piilevistä päästöistä ja terveyshaitoista

Report this content

Valtiot hakevat parhaillaan keinoja tehostaa ilmastopolitiikkaa ja suunnata investointeja kohti hiilineutraalisuutta. Merkittävä päästölähde on kuitenkin jäänyt suurelta osin huomiotta. Polttomoottori aggregaatit aiheuttavat merkittäviä ilmansaasteita, kiihdyttävät ilmastonmuutosta ja lisäävät taloudellisia kustannuksia. Uusi EU-rahoitteinen tutkimus – johon osallistui voimakkaasti kasvava cleantech-startup Instagrid sekä 12 eurooppalaista rakennusalan yhtiötä ml. YIT – osoittaa, että kannettavilla virtälähteillä nämä päästöt voidaan minimoida.

Lähes 2 miljardille ihmiselle maailmassa työ on liikkuvaa. Nämä ammattilaiset, jotka työskentelevät esimerkiksi rakennus- ja tapahtumateollisuudessa tai pelastustoiminnassa, tarvitsevat pääsyn verkon ulkopuoliseen sähköön. Polttomoottori aggregaatit ovat tärkein voimanlähde silloin, kun verkkosähköä ei ole saatavilla. Pieniä polttomoottoreita käytetään laajasti maailmassa: pelkästään vuonna 2020 niitä valmistettiin noin 50 miljoonaa kappaletta globaalisti.

Nämä pienet polttomoottorit ovat erittäin ongelmallisia: ne tuottavat huomattavia paikallisia ja maailmanlaajuisia päästöjä, aiheuttavat vakavia terveysriskejä ja lisäävät taloudellisia kustannuksia. Tutkimusten mukaan yksi tunti kannettavalla bensiinikäyttöisellä aggregaatilla päästää yhtä paljon ilmansaasteita kuin 250 km ajomatka keskimääräisellä henkilöautolla (California Air Resources Board). Aggregaatteja ei kuitenkaan juuri säännellä EU:ssa tai muualla, ja niiden vaikutuksista on vähän tutkimustietoa. Joillain lainsäädäntöalueilla on kuitenkin ryhdytty toimiin: Kalifornian osavaltio kielsi hiljattain bensiinikäyttöisten aggregaattien myynnin vuodesta 2028 alkaen.

Kannettavilla virtälähteillä hiljaista, verkon ulkopuolista sähköä ilman paikallisia päästöjä

Voimakkaasti kasvava puhtaan teknologian startup instagrid on kehittänyt maailman edistyksellisemmän ja tehokkaimman 230V akkujärjestelmän ammattikäyttöön. instagrid teki yhteistyötä 12 eurooppalaisen rakennusyhtiön kanssa seitsemässä eri EU-maassa selvittääkseen, voisivatko nämä kannettavat virtalähteet olla kestävämpi vaihtoehto polttomoottori aggregaateille. Lähes 100 kannettavaa instagrid ONE max virtalähdettä korvasi aggregaatteja rakennustyömailla osana kolmivuotista projektia, jota rahoitettiin EU:n LIFE ohjelmasta. Myös suomalainen rakennusalanyritys YIT oli mukana hankkeessa testaamassa instagridin uutta teknologiaa, sillä yhtiö etsii aktiivisesti ratkaisuja puolittaakseen omasta toiminnastaan aiheutuvat päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Juuri julkaistut tutkimustulokset osoittavat, että kannettavat virtalähteet päihittävät perinteiset polttomoottori aggregaatit niin ympäristön kestävyyden, työtehokkuuden kuin työterveyden ja -turvallisuuden näkökulmasta.

Tutkimuksen tärkeimmät havainnot ovat:

• Kannettavat virtalähteet nollaavat paikalliset päästöt. Aggregaatit vahingoittavat sekä käyttäjien että sivullisten terveyttä aiheuttamalla merkittäviä pakokaasupäästöjä, kuten typpioksidia (NOx), pienhiukkasia (PN), hiilimonoksidia (CO) ja hiilivetyä (HC).
  • Kannettavat virtalähteet eliminoivat melusaasteen. Aggregaattien valmistajien ilmoittamat desibeliarvot taas vaihtelevat 80–100 desibelin välillä, mikä ylittää voimakkaasti EU:n korkean melutason kynnyksen (50-55 db).
  • Kannettavat virtalähteet vähentävät CO2-päästöjä koko elinkaaren aikana: Instagrid ONE max -virtalähteen elinkaaren mittaiset CO2-päästöt ovat vain 13 % bensiiniaggregaatin ja vain 8 % dieselaggregaatin elinkaaren CO2-päästöistä. Kannettava virtalähde vähensi kasvihuonekaasujen kokonaispäästöjä 97 %.
  • Kannettavat virtalähteet mahdollistavat merkittäviä kustannussäästöjä: Aggregaattien suurimmat kustannukset liittyvät polttoainekustannuksiin. Omistuskustannusten kokonaisvertailu 10 vuoden ajalta osoittaa jo nyt yli 25 %:n kustannusedun kannettavien virtalähteiden hyväksi. Seuraavan vuosikymmenen aikana polttoaineiden hintojen odotetaan nousevan voimakkaasti, kun taas akkukennojen kustannusten odotetaan laskevan merkittävästi.

Kasvava markkina kannettaville virtalähteille

Eri alojen edelläkävijäyritykset laativat parhaillaan nettonolla-strategioita ympäristöjalanjäljen pienentämiseksi.  Kysyntä polttomoottori aggregaatteja kestävämmille ratkaisuille kasvaa voimakkaasti. Vastatakseen tähän kasvavaan asiakaskysyntään, instagrid on äskettäin julkistanut myös uuden tuotekonseptin ison kapasiteetin akkujärjestelmälle, jota voidaan käyttää liikuteltavana virtalähteenä kokonaisille rakennustyömaille, festivaaleille, tapahtumille ja muille väliaikaisille työmaille. Noin 15 000 instagrid-virtalähdettä on parhaillaan käytössä eri puolilla Eurooppaa, joten matka kohti nollapäästöjä kannettavien virtalähteiden avulla on vasta alussa.

Case-esimerkki: YIT

Case-esimerkki: KWS

instagrid
press@instagrid.co

instagrid on kannettavien akkujärjestelmien asiantuntija. Instagrid on kehittänyt maailman edistyksellisemmän kannettavan virtalähteen korvaamaan saastuttavia polttomoottori aggregaatteja ammattikäytössä. Tämä innovatiivinen teknologia auttaa ammattilaisia työskentelemään mukavammin sekä lisää tuottavuutta ja tehokkuutta esimerkiksi rakennus- ja tapahtumateollisuudessa, vihrerakentamisessa, catering-alalla sekä julkisella sektorilla. Instagrid perustettiin vuonna 2018, ja sen toimipisteet sijaitsevat Saksassa, Suomessa ja Iso-Britanniassa.