Jugend i Jakobstad inleder samarbete med Strandis i Larsmo

Jugend i Jakobstad inleder från och med 1 september ett samarbete med Strandis i Larsmo. Förutom att Jugend köper restaurangtjänster av Strandis kommer båda att marknadsföra varandras tjänster vidare. I och med samarbetet flyttar Jugends kock Michael Nybäck till Strandis för att vidareutveckla restaurangens fiskmeny och cateringtjänster.

Med samarbetet vill Jugend säkra beställningsrestaurangens verksamhetsförutsättningar och förbättra dess utbud.

–Vi har haft en heltidsanställd kock sedan några år tillbaka men det har visat sig vara överdimensionerat jämfört med antal beställningar. Med det här arrangemanget kan vi garantera en fortsatt hög kvalitet på servicenivån för våra kunder, vilket är ytterst viktigt för oss, säger Jugends vd Annika Hietala.

Jugend hoppas kunna locka både gamla och nya kunder att ordna fester på Jugend och boka bord under festsäsonger. Särskilt julbordet, som börjar säljas redan nu, är en viktig del av utbudet under vinterhalvåret.

–I år dukas julbordet med smaker från skärgården, det kommer bland annat att bli mycket mera fisk nu när Strandis är med i bilden, berättar Hietala.

För Strandis innebär samarbetet och nyanställningen en möjlighet att utveckla cateringtjänsterna och lyfta fram Strandis fiskrätter. Under cirka ett år har Strandis köpmannapar arbetat med att förnya bybutiken och säkra dess överlevnad. Ett led i utvecklingen är att lyfta fram Strandis fiskrökeri och fiskmeny samt hitta nya kunder för cateringtjänsten.

–Det här samarbetet öppnar dörrar för oss att dels satsa på fiskrökeriet, dels stärka kompetensen i vårt kök och slutligen skapa flera produker som gör oss unika, säger Strandis ägare och vd Anders Högberg.

–Det är klart att vi gärna också utvecklar cateringtjänsten men samtidigt måste vi tänka på att dimensionera tjänsterna efter resurserna. Nu satsar vi på att erbjuda Jugend det bästa vi har, summerar Högberg.

Boka julbord redan nu på Jugend Home Hotel, tfn 06 781 4300.

Läs mera:

www.visitjugend.fi

www.strandis.fi

www.facebook.com/strandislarsmo

Mera information:

vd Annika Hietala, Jugend, 040 752 3315 annika.hietala@visitjugend.fi

delägare Anders Sandlin, Jugend, 044 720 6512 anders.sandlin@visitjugend.fi

vd Anders Högberg, Strandis, 0500 174 703, anders@strandis.fi

Jugend Home Hotel är ett privatägt hotell i centrum av Jakobstad med totalt 32 rum. I fastigheten finns förutom hotellet också festsal, konferensutrymmen och bastuavdelning. I den fina salen firas fester av alla de slag; bröllop, födelsedagar, julfester mm. Restaurangen är öppen mot beställning. I den fina bastuavdelningen kan man också ordna tillställningar; mindre bröllop, firmors bastukvällar, möhippor m.m. I huset finns några mindre konferensrum; festsalen passar även för större konferenser eller möten.

Strandis bybutik ligger på ett naturskönt ställe vid Storströmmen i Larsmo och drivs av Anders och Eva Högberg. Strandis är ett ställe för lokala invånare och förbipasserande att äta, handla och trivas i. På Strandis finns en bod där man kan handla daglig- och specialvaror, restaurang, café, fiskrökeri, ombudspost och bränsleförsäljning med sjömack. På Strandis kan man ordna fester och möten, eller hyra den unika bastubåten M/S Gloskär för en skärgårdsbastukväll till sjöss. Till företaget hör även ett campingområde som ligger på ett naturskönt område vid stranden av Larsmosjön. Campingen har cirka 80 caravanplatser och 10 stugor .