Lumet ajettava hyvän talvisään aikana pois kiinteistöjen tonteilta

Koronaviruspandemia vaikuttaa yllättävissäkin yhteyksissä. ISS Palveluiden Kiinteistön ylläpidossa on kiinnitetty huomiota parkkipaikkojen käyttämiseen lumien läjityspaikkoina. Kun kiinteistöjen käyttäjät ovat tavallista enemmän etätöissä, parkkipaikan käyttö lumien läjityksessä houkuttelee. Keväällä poiskuljettamattomat lumet ovat kuitenkin riski kiinteistölle, ja jo nyt ne aiheuttavat turvallisuusvaaran.

– Meillä eteläisemmässä Suomessa näin luminen talvi on nykyvuosina ollut enemmän poikkeus kuin sääntö. Nyt erityisen poikkeuksellista on se, että lunta tuli valtavasti lyhyessä ajassa, ISS:n Kiinteistön ylläpitopalveluiden Etelä-Suomen palvelujohtaja Kari Rantanen sanoo.

Rantanen ja tiiminsä ovat huomanneet, että koronaviruspandemian myötä lisääntynyt etätyöskentely ja ihmisten vähentynyt liikkuminen ovat tehneet kiinteistöjen parkkipaikoista houkuttelevia kohteita lumien läjittämiselle. Normaalimmassa maailmantilanteessa lumet ajettaisiin pois tonteilta.

– Ammattilaisina meidän on nostettava tämä asia esiin: kiinteistöjen tonteille nyt kasattavat lumet aiheuttavat keväällä sulaessaan hulevesiongelmia, jotka realisoituvat rakennusten ongelmiksi. Kun lunta on näin paljon, sulaminen tulee etenemään vaiheittain ja osa lumesta jäätyy. Siinä vaiheessa jäätyneitä lumikasoja ei saa enää irti maasta, Rantanen painottaa.

Toinen huolenaihe on turvallisuus. Lumikasat heikentävät näkyvyyttä, mikä aiheuttaa vaaratilanteita piha-alueiden liikenteessä. Erityisessä vaarassa ovat lapset, joita kasat houkuttavat leikkeihin ja joita autoilijan on vaikeampi havaita kuin aikuisia.

Myös Helsingin pelastuslaitoksella pois ajamattomat lumet ovat huolenaihe.

– Niin kivoja leikkipaikkoja kuin tällaiset suuret lumikasat ovatkin, ne ovat myös merkittäviä vaaranpaikkoja. Kertyessään yhä korkeammiksi ja leveämmiksi ne uhkaavat myös pelastusteiden avoimuutta. Vahvasti kannustamme kiinteistöjen omistajia huolehtimaan, että liika lumi ajetaan lumenkaatopaikalle, pelastuspäällikkö Jari Korkiamäki sanoo.

Viestintäjohtaja, ISS Palvelut

linkedin.com/in/tiiasoininen/
twitter: @tiiasoininen

ISS Palvelut luo kestävää hyvinvointia kiinteistöille ja niiden käyttäjille ja siten laadullista ja taloudellista arvoa asiakkaidemme liiketoimintaan. Olemme yksi Suomen suurimmista yksityisistä työnantajista ja maan johtava kiinteistö- ja toimitilapalveluyritys. Kokonaispalvelumme muodostuu kiinteistön ylläpito-, siivous-, ravintola-, turvallisuus- ja työpaikkapalveluista. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 421 miljoonaa euroa ja henkilöstömme vahvuus 7 956. ISS Palvelut on osa kansainvälistä ISS-konsernia. www.iss.fi, www.issworld.com.