Luotettavuus hintaa tärkeämpää kiinteistöpalveluiden hankinnassa

Luotettavuus on ohittanut hinnan kiinteistöpalveluiden valintaperusteena, kertoo ISS Palveluiden teettämä kiinteistöpalvelualan mainetutkimus.

Luotettavuus ja varmuus ovat tärkeimpiä kriteerejä, joilla kiinteistöpalvelualan asiakkaat valitsevat palveluiden toimittajan. ISS Palveluiden teettämässä tutkimuksessa kaksi kolmannesta vastaajista nimesi tärkeimmäksi luotettavuuden. Vielä vuonna 2007 vastaavassa tutkimuksessa tärkeimpänä kriteerinä oli hinta tai hinta-laatusuhde. Silloin sen nosti kärkeen 71 prosenttia vastaajista, nyt enää 52 prosenttia.

- Tämä on positiivinen uutinen. Toivottavasti se kuvastaa sitä, että ollaan pääsemässä tilanteesta, jossa palveluntoimittajien kilpailutuksessa vain halvin hinta ratkaisee, kommentoi Kiinteistötyönantajat ry:n toimitusjohtaja Pia Gramén.

Kiinteistö- ja toimistopalvelualaan liitetään tutkimuksen mukaan useimmiten siivous, kiinteistönhuolto ja turvallisuuspalvelut. Nämä kaikki mainitsi vähintään neljä viidestä vastaajasta. Noin 40 prosenttia vastaajista nimesi kiinteistötekniset palvelut ja ruokailupalvelut.

- Tutkimme myös, kuinka moni kiinteistöpalveluita hankkiva liittää kiinteistöpalveluihin useista palveluista kootut integroidut kokonaispalveluratkaisut. Näiden ratkaisujen tunnettuus ei vielä ollut korkealla tasolla, vaikka ne ovat yleistyneet etenkin suurissa yrityksissä viime vuosina, ISS Palveluiden toimitusjohtaja Jukka Jäämaa sanoo.

Neljä viidestä vastaajasta oli sitä mieltä, että kiinteistöpalvelualalla on merkittävä rooli Suomen rakennuskannan hoitajana. Lähes yhtä tärkeänä nähtiin yritysten rooli työllistäjänä. Vastaajat kuitenkin epäilivät alan yritysten johtamistaitoja: vain 30 prosenttia vastaajista uskoi, että alan yrityksissä osataan johtaa ihmisiä.

- Omalla henkilöstöllämme on kuitenkin selvästi parempi kuva alalla johtamisesta. Ja 71 prosenttia henkilöstöstämme on sitä mieltä, että alan suurimmat yritykset ovat vastuullisia työnantajia. Tämä on positiivista, koska ihmisten johtaminen on palvelualalla kriittinen menestystekijä, Jäämaa painottaa.

Yli kaksi kolmesta vastaajasta uskoi, että kiinteistöpalvelualan suurimmat yritykset toimivat aktiivisesti harmaan talouden torjumiseksi. Tässäkin kysymyksessä ISS:n oman henkilöstön luottamus oli vielä suurempaa.

- Emme hyväksy harmaata taloutta. Henkilöstömme on pääsääntöisesti ISS:n omassa palveluksessa emmekä ketjuta hankintoja, ja voimme seurata tätä asiaa kiinteästi. Koko alan on huomioitava harmaan talouden torjuminen yhtenä merkittävimmistä vastuullisuusteemoista, Jäämaa sanoo.

Prior Konsultoinnin toteuttaman tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2015. Siihen vastasi yhteensä 659 ISS:n asiakasta, potentiaalista asiakasta, työntekijää ja potentiaalista työntekijää.

Lisätietoja:  ISS Palvelut, viestintä- ja markkinointijohtaja Miia Eloranta, miia.eloranta@iss.fi, 050 441 4221

ISS Palvelut on Suomen kolmanneksi suurin yksityinen työnantaja ja maan johtava kiinteistö- ja toimitilapalveluyritys. Tuotamme siivous-, kiinteistön ylläpito-, turvallisuus- ja ruokailupalveluita yrityksille ja yhteisöille sekä julkiselle sektorille. Luomme toiminnallamme laadullista ja taloudellista arvoa asiakkaidemme liiketoimintaan. Vuonna 2014 liikevaihtomme oli 517 miljoonaa euroa. Henkilökuntaa on noin 11 000. ISS Palvelut on osa kansainvälistä ISS-konsernia, joka toimii yli 75 maassa. www.iss.fi, www.issworld.com

Pikafaktat