K-ryhmä selvitti: "Moni suomalainen korkeakouluopiskelija opiskelee linssikeiton, kukkakaalipirtelön ja avokadon voimalla"

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 30.8.2018

Opiskelijoiden ruokavalio on murroksessa, ja perinteisten opiskelijaruokien rinnalle on noussut uusia suosikkeja. Vaikka talous on opiskeluvuosina tiukalla, moni opiskelija haluaa tehdä laadukkaita, elämyksellisiä ja vastuullisia kulutusvalintoja. K-ryhmä vertasi Opiskelijan K-Plussa -ohjelmaan liittyneiden ostoja muuhun Suomeen. Tonnikalan, nuudelien ja ketsupin rinnalle opiskelijoiden lautasilla ovat nousseet esimerkiksi avokado, linssit ja kookosmaito.

Opiskelijan arjessa kulutusvalintoja ohjaavat usein tiukalla olevat kukkaronnyörit. Tutkimusten* mukaan oman arvomaailman mukaisten ostopäätösten tekeminen on kuitenkin juuri nuorille erityisen tärkeää.

K-ryhmä tutki suomalaisten opiskelijoiden ostotottumuksia vertaamalla opiskelijoille kohdistettuun kanta-asiakasohjelmaan Opiskelijan K-Plussaan liittyneiden ostoskoreja muuhun väestöön. Tulosten perusteella moni suomalainen korkeakouluopiskelija painottaa ruokakaupassa asioidessaan elämyksiä, laatua ja terveellisyyttä.

"Perinteistä kuvaa opiskelijoiden ruokavaliosta on syytä päivittää. Avokadon, kukkakaalin, kookosmaidon ja pienpanimo-oluiden kaltaiset tuotteet ovat kiilanneet opiskelijoiden ostoskoreissa perinteisten nuudelien ja hernekeittojen rinnalle – ja paikoin ohikin. Voisi sanoa, että moni suomalainen korkeakouluopiskelija opiskelee linssikeiton, kukkakaalipirtelön ja avokadon voimalla", K-ryhmän asiakkuusjohtaja Outi Nylund toteaa.

"Myös vastuullisuus on opiskelijoille tärkeää. Opiskelijoiden K-Plussa -ohjelmaan liittyneet opiskelijat ostavat muuta väestöä enemmän Reilun kaupan tuotteita ja monia luomutuotteita. Tarjoamalla opiskelijaedun K-ryhmä haluaa osaltaan mahdollistaa opiskelijoille laadukkaiden ja omia arvovalintoja vastaavien kulutusvalintojen tekemisen myös opiskeluaikana", Nylund kertoo.

Opiskelijat hamstraavat nyt parmesanjuustoa, kookosmaitoa ja laadukasta WC-paperia

K-ryhmä tutki suomalaisten opiskelijoiden ostotottumuksia vertaamalla Opiskelijan K-Plussa -ohjelmaan liittyneiden ostoskoreja muuhun väestöön. Opiskelijan K-Plussa -ohjelmaan on liittynyt kymmeniä tuhansia korkeakouluopiskelijoita eri puolilta Suomea.

• Opiskelijat hamstraavat laatua ja elämyksiä:
    Opiskelijat ostavat muuta väestöä enemmän muun muassa Reilun kaupan tuotteita, kookosmaitoa, parmesanjuustoa, pestoa ja tapenadea, erikoisriisiä, linssejä, avokadoa, eksoottisia vihanneksia ja hedelmiä, luomujuureksia, kukkakaalia, mansikoita ja mustikoita, urheilujuomia ja urheilupatukoita, laadukkaita jäätelöpuikkoja, pienpanimo-oluita, ulkomaisia erikoisoluita, luomukahveja, ompelulankoja ja -neuloja sekä laadukasta WC-paperia.
  • Myös perinteinen opiskelijaravinto pitää pintansa:
    Opiskelijat ostavat muuta väestöä enemmän myös nuudeleita, wokkeja, papu- ja hernesäilykkeitä, tonnikala- ja ananassäilykkeitä, kalapuikkoja, mikrovalmiita aterioita, pakastepizzoja, perunalastuja ja dippikastikkeita, riisikakkuja sekä ketsuppia.

Opiskelijan K-Plussalla 5 prosentin ostohyvitys

K-ryhmä aloitti vuosi sitten uuden, koko Suomen kattavan opiskelijaedun tarjoamisen. Opiskelijan K-Plussa -ohjelmaan liittyneet korkeakouluopiskelijat saavat ostoksistaan 5 prosentin ostohyvityksen edellisen kuun ruokaostoksista, mikäli ruokaostoksia kertyy kalenterikuukauden aikana yli 75 eurolla. Ohjelmaan on liittynyt kymmeniä tuhansia korkeakouluopiskelijoita eri puolilta Suomea.

Alkoholi- ja tupakointituotteista ei kerry Plussaa.

 > Lue lisää Opiskelijan K-Plussasta ja liity mukaan: https://www.plussa.com/opiskelija

* Esim. Nielsen 2015: http://www.nielsen.com/eu/en/insights/news/2015/green-generation-millennials-say-sustainability-is-a-shopping-priority.html

K-ryhmän asiakkuusjohtaja Outi Nylund, puh. 040 532 8938, outi.nylund@kesko.fi.

K-ryhmän noin 42 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa, Puolassa ja Valko-Venäjällä. Autamme yli 1 800:aa kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Olemme jo maailman vastuullisin kaupan alan yritys ja uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin www.kesko.fi

Avainsanat: