Kamux Oyj: Kamux käytettyjen autojen ykköseksi Auto Bild Suomen Palvelu1 -ostotutkimuksessa

Kamux Oyj   Lehdistötiedote 21.9.2017 klo 11.00

Kamux saavutti Auto Bild Suomen Palvelu1 -ostotutkimuksessa ensimmäisen sijan käytettyjen autojen sarjassa. Mystery shopping -tutkimukseen perustuva sijoitus kertoo nimenomaan asiakkaiden arvion ja kokemuksen autokaupan palvelusta.

Kamuxille parhaat pisteet

Tutkimuksessa mitattiin muun muassa asiakaspalvelua, myyjien ystävällisyyttä ja kohteliaisuutta sekä sähköisten palveluiden toimivuutta. Kamux sai käytettyjen autojen sarjassa parhaat pisteet. Myyjien ystävällisyydessä, vaihtoauton arvioinnissa ja yhteystietojen varmistamisessa Kamux sai täydet sata pistettä ja sähköisessä palvelussa Kamux oli kaikkien autokauppojen paras.

"Haluamme olla palveleva ja helposti lähestyttävä autokauppa, jossa asiointi on helppoa ja miellyttävää. Ykkössija ostotutkimuksessa kertoo siitä, että olemme onnistuneet lunastamaan lupauksemme. Tämä on myyntihenkilöstömme päivittäisen upean työn ja hienon asenteen tuoma tulos. Olen erittäin ylpeä kamuxlaisista", Kamuxin Suomen maajohtaja Jussi Mäkinen iloitsee.

Vaihtoauton arvioinnista kiitosta Kamuxille

Kamux sai kohteliaan ja ystävällisen palvelun lisäksi kiitosta etenkin vaihtoauton arvioinnista. Tutkimuksen perusteella Kamuxilla vaihtoauton arvio annetaan ja perustellaan erinomaisen hyvin, jopa paremmin kuin yhdessäkään merkkiliikkeessä

"Päivittäisessä myyntityössä olemme huomanneet, että asiakkaat arvostavat sitä, että he saavat nopeasti arvion vaihtoauton hinnasta. Meille Kamuxilla se on tärkeä osa palvelukonseptiamme", maajohtaja Mäkinen kertoo.

Kiinnostus asiakkaiden tarpeisiin keskiössä

Tutkimuksessa Kamuxille tuli kehuja myös asiakkaiden tarpeiden kartoittamisesta. Kamuxin myyjät olivat keskimääräistä kiinnostuneempia asiakkaiden tarpeista ja myyjät pyrkivätkin aktiivisesti kuuntelemaan asiakasta ja kartoittamaan, mitkä ominaisuudet ja piirteet autossa ovat asiakkaille tärkeimpiä.

"Myymme kaikkia automerkkejä ja lukuisia eri automalleja, ja siksi keskustelu lähtee aina liikkeelle asiakkaan tarpeista. 3 000 auton valikoimastamme löytyy vaihtoehtoja, ja on myyjän ammattitaitoa osata hahmottaa kunkin asiakkaan käyttötarpeet ja tarjota ratkaisu juuri siihen", Mäkinen jatkaa.

"Tutkimustulosten pohjalta näyttäisi siltä, että asiakkaat myös toivovat yhä enemmän myyjien osaavia neuvoja ja tarpeista lähtevää keskustelua", Mäkinen lisää.

Haluamme tarjota erinomaista asiakaskokemusta ja -palvelua

"Kamuxin tavoitteena on tarjota asiakkailleen erinomainen palvelu ja asiakaskokemus. Sen vuoksi panostamme vahvasti myyntihenkilöstömme koulutukseen. Valtaosa myyjistämme tulee autokaupan ulkopuolelta ja perehdytyksen lisäksi koulutamme henkilöstöämme säännöllisesti pitkin vuotta", Mäkinen sanoo.

Tulokset perustuvat asiakkaiden kokemuksiin

Tutkimus toteutettiin mystery shopping -menetelmällä. Tavoitteena on autokaupan palvelu- ja myyntiprosessien selvittäminen asiakkaiden silmin ja kokemuksin. Autoliikeketjuihin tehtiin kuhunkin kahdeksan asiakaskäyntiä, joiden avulla kokonaisuus pisteytettiin. Käynnit tehtiin maalis-kesäkuussa 2017.

Auto Bildin vuosittain tilaamassa tutkimuksessa on aiemmin keskitytty lähinnä uusia autoja myyvien merkkiliikkeiden tarjoamaan asiakaskokemukseen. Tämän vuoden tutkimus oli järjestyksessä 13. ja siihen otettiin mukaan kuluttajien toiveesta omana sarjanaan käytettyjä autoja myyvät autoliikeketjut: Kamux Suomen suurimpana käytettyjen autojen myyjänä, lisäksi kolme merkkiliikettä, joilla on merkittävää vaihtoautoliiketoimintaa Rinta-Joupin Autoliike Oy, Laakkkonen ja J. Rinta-Jouppi.

Tutkimuksesta lisää: Auto Bild Suomi 12/2017

Jussi Mäkinen, maajohtaja, Kamux Suomi Oy, 050 590 5860

Satu Heikkilä, viestintä- ja markkinointijohtaja, Kamux Oyj, 0400 629 337

Kamux Oyj on nopeasti kasvanut käytettyjen autojen sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin erikoistunut vähittäiskaupan ketju. Ensimmäinen Kamux-autoliike aloitti toimintansa vuonna 2003 Hämeenlinnassa ja yhtiöllä on tällä hetkellä 39 autoliikettä Suomessa, yhdeksän Ruotsissa ja kaksi Saksassa. Yhtiö on myynyt perustamisensa jälkeen yli 150 000 käytettyä autoa, joista 36 290 autoa vuonna 2016. Kamuxin liikevaihto nousi 405 miljoonaan euroon vuonna 2016. Kamuxin palveluksessa oli 552 työntekijää vuoden 2016 lopussa, joista 272 oli vakituisia työntekijöitä. Kamuxin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.