Kasvi tarvitsee kotiutuessaan muutakin kuin kauniin ruukun

Monet huonekasvit saapuvat myymälöihin ulkomailta, jossa ne kasvavat kevyemmässä viljelyseoksessa, mutta täydellisissä kasvuolosuhteissa. Kotiutusvaiheessa on tärkeää huomioida kasvikohtaiset tarpeet ja uudet kasvuolosuhteet.

Kasvihuoneissa kasveilla on hyvät oltavat; säännöllinen kastelu ja lannoitus sekä tarkkaan määritelty lämpötila, jotka takaavat hyvän kasvuunlähdön. Myymälään kasvi siirtyy alkuperäisessä ruukussa ja seoksessa – johon se jää odottamaan kotiutumista.

Myymälästä kotiin tuotu kasvi odottaa pääsevänsä pikaisesti uuteen multaan ja sopivan kokoiseen astiaan, jotka ovat perusedellytykset kasvun jatkumiselle.

Kotiolot eivät vastaa kasvihuoneolosuhteita

Uusi kasvi tulisi aina istuttaa uuteen multaan, jotta se juurtuisi kunnolla ja jatkaisi kasvuaan myös kotiolosuhteissa. Kasvin uudelleenistutus jää monelta tekemättä, jolloin kasvi ei välttämättä viihdy uudessa kodissaan. Ruukkukasvien ostajat syyttävät helposti itseään epäonnistuneen kasvutarinan johdosta, vaikka syy on usein pintaa syvemmällä.

Vanhemmatkin kasvit kaipaavat huolenpitoa. Kasvaessaan kasvi tarvitsee isomman ruukun ja enemmän multaa, sillä multatila toimii välivarastona vedelle ja ravinteille. Mullanvaihto tehdään lepokauden loputtua – kevät on parasta aikaa. ”Uuteen multaan juurtuessaan kasvit aloittavat elinvoimaisina tulevan kasvukauden”, Kekkilän puutarha-asiantuntija Mari Kaartokallio täsmentää.

Suomalaisten suosikit

Puutarhamyymälöissä on alkuvuodesta ollut poikkeuksellisen vilkasta. Suomalaiset hamstraavat vihreää koteihinsa ja vanhat tutut viherkasvit sekä ruukkukukat ovat nousseet takaisin suosioon.

Kekkilä teetti helmikuussa 2017 puutarhaharrastajien suosimassa Facebookin Puutarha ja Piha -ryhmässä tutkimuksen, jossa tiedusteltiin suomalaisten suosikkiviherkasveja ja -ruukkukukkia.

Yli 1500 vastauksen joukosta ehdottomaksi suosikiksi nousi orkideat, jotka saivat reilu neljäsosan kaikista äänistä. Toiseksi suosituimmaksi kasviksi ylsi saintpaulia (paavalinkukka) ja kolmanneksi talvikaktukset. Kärkisijoille nousi myös vanha tuttu, mutta samalla trendikäs huonekasvi kliivia.

Mari Kaartokallio, puutarha-asiantuntija, Kekkilä
+358 20 7904 807, mari.kaartokallio@kekkila.fi

Kekkilä Group valmistaa ja markkinoi korkealaatuisia kasvualustoja, lannoitteita ja muita puutarhatuotteita kuluttajille, ammattiviljelijöille ja viherrakentajille. Kasvu on intohimomme ja me haluamme kasvaa yhdessä kumppaneidemme, kuluttajien ja asiakkaiden kanssa. Kekkilä Group on osa Vapo Groupia.

Avainsanat: