• Kela/

Lisäselvityspyynnöt nopeasti ja kätevästi verkkoasiointipalvelun kautta

Kelan verkkoasiointipalvelussa on otettu käyttöön viestipalvelu, jonka avulla Kela voi lähettää asiakkaille viestejä. Viestipalvelun kautta Kela voi pyytää asiakkailta lisäselvityksiä, joita tarvitaan esimerkiksi hakemuksen ratkaisemiseksi.

Jo aikaisemmin asiakkaat ovat pystyneet lähettämään Kelaan viestejä asiointipalvelun kautta. Viestipalvelun päivitysten ansiosta myös Kela voi aloittaa keskustelun asiakkaan kanssa. Palvelun tarkoituksena on helpottaa ja nopeuttaa asiakkaan asiointia ja vähentää Kelasta lähtevän kirjepostin määrää.

Palvelun käyttö edellyttää, että asiakas on hyväksynyt viestipalvelun käytön. Kirjautuessaan asiointipalveluun asiakkaalta kysytään, haluaako hän jatkossa vastaanottaa lisäselvityspyynnöt asiointipalvelun kautta. Asiakas voi jälkikäteen käydä perumassa hyväksynnän asiointipalvelun Henkilötietojen muutos -sivulla.

Kun asiakas ottaa viestipalvelun käyttöön, hän saa jatkossa kaikki hakemusten täydentämispyynnöt suoraan asiointipalveluun, jos häntä ei tavoiteta puhelimitse. Asiakas saa ilmoituksen palveluun saapuneesta viestistä joko tekstiviestinä tai sähköpostina, sen mukaan, kumpaa ilmoitustapaa hän on toivonut.

Etuuspäätökset lähetetään asiakkaalle edelleen kirjeitse. Päätökset ovat katsottavissa myös verkkoasiointipalvelussa.

Lisätietoja medialle:
Kelan Eläke- ja toimeentuloturvaosasto,