Begäran om tilläggsutredning snabbt och enkelt via e-tjänsten

En meddelandetjänst har tagits i bruk i FPA:s e-tjänst. Nu kan FPA också skicka meddelanden till sina kunder och begära tilläggsutredningar som behövs för att handlägga ansökan.

Redan tidigare har det varit möjligt för kunderna att skicka meddelanden till FPA via e-tjänsten. I och med en uppdatering av meddelandetjänsten har det blivit möjligt för FPA att inleda e-postdiskussion med kunden. Målet är att kundernas ärenden ska skötas enklare och snabbare och att minska på mängden utskickade brev.

Användning av tjänsten förutsätter att kunden godkänt användning av meddelandetjänsten. Efter inloggning får kunden en fråga om han/hon i fortsättningen vill motta begäran om tilläggsutredning via e-tjänsten. Kunden kan i efterhand annullera användningen av meddelandetjänsten i e-tjänsten.

Då kunden tar i bruk meddelandetjänsten får han i fortsättningen begäran om tilläggsutredning direkt i e-tjänsten om han inte kan nås per telefon. Kunden får ett meddelande som textmeddelande eller e-post att det finns ett meddelande i e-tjänsten.

Förmånsbesluten skickas hem som förut. Besluten kan också läsas i e-tjänsten.

Ytterligare information till medier:
Avdelningen för pensioner och utkomstskydd vid FPA,
Utvecklingschef Sami Koponen, tfn 040 160 3606,
fornamn.efternamn@fpa.fi