• Kela/

Taksimatkojen keskitetty tilausmenettely laajenee Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin

Kelan korvaamat taksimatkat tilataan keskitetystä tilausnumerosta HUS-alueella 10.12.2014 lukien. Taksien suorakorvaus ja keskitetty tilausmenettely laajenevat samalla koko maahan Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

Kaikki Kelan korvaamat taksimatkat HUS-alueella tilataan 10.12.2014 alkaen Helsingin ja Uudenmaan taksikeskuksesta numerosta 0100 84 000 (suomeksi) ja 0100 84 001(ruotsiksi). Puhelun hinta on 1,74 € + pvm. Jonotus on maksuton.

Näistä numeroista tilatuista matkoista asiakas saa matkakorvauksen heti taksissa esittämällä Kela-kortin. Asiakas maksaa ainoastaan omavastuuosuuden, joka on tänä vuonna 14,25 euroa yhdensuuntaiselta matkalta. Taksikeskus on auki ympäri vuorokauden joka päivä. Asiakas voi tilata useamman matkan samalla puhelinsoitolla.

Suorakorvausjärjestelmän ansiosta myös lyhyet, kustannuksiltaan alle omavastuun jäävät matkat tulevat Kelan tietoon, ja ne lasketaan mukaan matkakattokertymään. Matkakaton täytyttyä Kela lähettää asiakkaalle vuosiomavastuukortin (SV191) osoituksena matkakaton täyttymisestä. Tämän jälkeen asiakkaan ei tarvitse maksaa matkan omavastuuosuutta.

Jos asiakas ei halua käyttää suorakorvausmenettelyä, hän voi tilata matkan valitsemaltaan taksiyrittäjältä. Tällöin asiakas maksaa kuljettajalle koko taksimatkan hinnan itse ja hakee korvauksen Kelalta jälkikäteen.

Vuonna 2013 Kela korvasi HUS-alueella 714 000 taksimatkaa 91 000 asiakkaalle. Korvauksia maksettiin 28,4 milj. euroa. Vastaavasti koko maassa korvattiin 3,2 miljoonaa taksimatkaa 400 000 asiakkaalle, ja korvaukset olivat noin 170 miljoonaa euroa.

Taksimatkoihin kaksi omavastuuta vuoden 2015 alusta

Eduskunta on hyväksynyt lakiesityksen, jonka mukaan vuoden 2015 alusta kaikkien Kelan korvaamien matkojen omavastuu nousee 16 euroon. Samassa yhteydessä vuotuinen omavastuuosuus (ns. matkakatto) nousee 272 euroon.

Taksimatkoihin tulee lisäksi toinen omavastuu vuoden 2015 alusta lukien. Jos matkaa ei tilata Kelan osoittamasta keskitetystä tilausvälityskeskuksesta, taksimatkan omavastuuosuus on 32 euroa. Tätä omavastuuosuutta ei myöskään lasketa mukaan asiakkaan matkakattokertymään. 32 euron omavastuun joutuu maksamaan aina, vaikka asiakkaan matkakatto olisikin jo täyttynyt keskitetystä tilausnumerosta tilattujen taksimatkojen tai joukkoliikenteellä tai omalla autolla tehtyjen matkojen omavastuuosuuksista.

Myös oikeus tuttuun taksiin muuttuu

Koska asiakkaan matkatilaus välitetään asiakasta lähinnä olevalle, ajovuorossa olevalla taksille, asiakas ei voi valita suorakorvausmenettelyssä tiettyä kuljettajaa. Asiakas voi kuitenkin halutessaan esittää pyynnön kotikunnan autosta kotiutuessaan terveydenhuollosta.

Kelan vaikeavammaisten lääkinnällistä kuntoutusta saavilla asiakkailla ja aiemmin sitä saaneilla 65 vuotta täyttäneillä henkilöillä on edelleen oikeus käyttää tuttua taksinkuljettajaa, ns. vakiotaksia. Vakiotaksia voivat käyttää myös yksin matkustustavat alle 16-vuotiaat lapset ja vaikeasti sairaat lapset. Vakiotaksia ei siis tilata sairaanhoitopiirin alueen keskitetystä tilausnumerosta, vaan asiakas sopii matkan ajankohdan suoraan haluamansa autoilijan kanssa. Vakiotaksioikeuden saamiseksi asiakkaan on otettava yhteyttä Kelaan.

Taksimatkaa varten tarvitaan todistus

Kela korvaa sairauden tai raskauden vuoksi tehdyt matkat terveydenhuoltoon sekä matkat Kelan järjestämään kuntoutukseen. Matkat korvataan ensisijaisesti julkisten kulkuvälineiden kustannusten mukaisesti. Taksin käyttö korvataan silloin, kun terveydenhuolto määrittää asiakkaalle oikeuden taksimatkaan todistuksella SV 67,Todistus matkakorvausta varten. Asiakas säilyttää todistuksen itsellään, koska Kela voi tarvittaessa pyytää sitä jälkikäteen asiakkaalta. Matka korvataan taksilla tehtynä myös silloin, jos julkisia kulkuyhteyksiä ei ole kohtuudella käytettävissä ja matkustusaika tulee asiakkaalle kohtuuttoman pitkäksi. Tällöin korvataan taksilla tehtynä se osa matkasta, jossa ei ole joukkoliikennettä käytettävissä.

Yhdistely säästää kustannuksia

Taksimatkojen keskitetty tilausvälitys mahdollistaa sähköisen tiedonsiirron lisäksi Kelan korvaamien taksimatkojen yhdistelyn. Matkojen yhdistely hillitsee tehokkaasti kasvavia kustannuksia varsinkin alueilla, joilla välimatkat ovat pitkiä. Asiakkaan matkaa ei kuitenkaan yhdistellä, jos terveydenhuollon edustaja on katsonut, ettei se ole asiakkaan terveydentilan vuoksi mahdollista.

Vuonna 2013 matkojen yhdistelyllä säästettiin noin 10 miljoonaa euroa, vaikka järjestelmä oli käytössä vasta osassa maata.

Lisätietoja medialle
Kelan Helsingin vakuutuspiirin apulaisjohtaja Maiju Kummunmäki, puh. 040 579 6315
Kelan terveysosasto, pääsuunnittelija Anne Giss, puh. 040 098 5436
Kelan terveysosasto, suunnittelija Anne Hauta, puh. 040 837 2916