• Kela/

Taxibeställning till sjukvård koncentreras i Helsingfors och Nylands sjukvårddistrikt

Inom Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HNS) ska taxiresor som FPA ersätter beställas från ett särskilt beställningsnummer från och med 10.12.2014. Därmed gäller systemet med direktersättning och förmedlingscentraler hela landet förutom Åland.

Alla taxiresor som FPA ersätter ska inom Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt beställas från numret 0100 84 001 på svenska eller från numret 0100 84 000 på finska. Samtalet kostar 1,74 euro +lokalnätsavgiften. Att köa är avgiftsfritt.

Då taxin till sjukvård eller rehabilitering beställs från dessa nummer får kunden sin reseersättning direkt i taxin mot att visa upp sitt FPA-kort. Då betalar kunden endast sin självriskandel som i år är 14,25 euro före en resa i enkel riktning. Taxiförmedlingscentralen har öppet alla dagar dygnet runt.Kunden kan vid behov beställa flera resor med ett samtal.

De särskilda beställningsnumren och systemet med direktersättning innebär tillsammans att också korta taxiresor som kostar mindre än självrisken automatiskt kommer med i uppföljningen av årssjälvrisken. När årstaket är nått skickar FPA kunden ett årssjälvriskkort (SV191) som intyg på att årstaket är nått. Därefter behöver kunden inte mera betala någon självriskandel under resten av året.

Om kunden inte vill utnyttja systemet med direktersättning, kan resan beställas från ett valfritt taxinummer. Det innebär dock att kunden först betalar hela resan själv och ansöker om ersättning hos FPA efteråt.

Höjd självriskt för taxiresor år 2015

Riksdagen har godkänt en lag enligt vilken självrisken för resor som FPA ersätter höja till 16 euro 1.1.2015. Samtidigt höjs årssjälvrisken, dvs. årstaket till 272 euro.

För taxiresor gäller två självrikser från början av år 2015. Om kunden inte beställer sin taxiresa till sjukvården från det särskilda beställningsnummer som FPA anvisat, är självrisken för en taxiresa i enkel riktning 32 euro. Den dubbla självriskandelen räknas inte med i årssjälvrisken. Kunden är tvungen att betala dubbel självrisk även om årstaket i övrigt vore uppnått med kostnader för kollektivtrafik och taxiresor som beställts via förmedlingscentralen.

Rätt till bekant taxi

Förmedlingscentralen förmedlar alltid en taxibeställning till en taxi som befinner sig närmast kunden. Det betyder att kunden inte kan välja en viss chaufför för sin resa. Resorna förmedlas dock huvudsakligen till taxiföretagare som fungerar i kundens hemkommun.

De kunder som får eller som före fyllda 65 år har fått medicinsk rehabilitering för personer med grava handikapp har dock rätt att anlita en så kallad bekant taxi. Även allvarligt sjuka barn och barn under 16 år har rätt att använda bekant taxi. Kunden ska då själv komma överens om resan med sin bekanta taxichaufför.

Intyg för resa med taxi

FPA ersätter resor till sjukvård och FPA-rehabilitering då de har samband med sjukdom och graviditet. I första hand ersätts resorna enligt resekostnader med kollektivtrafik. Taxiresor ersätts när den aktuella hälsovårdsenheten bedömer att patienten är tvungen att åka taxi. Hälsovårdsenheten kan då utfärda ett intyg för reseersättning (SV67). Kunden ska spara intyget i 6 månaders tid. FPA kan begära om intyget i efterskott. Om det är frågan om ett intyg för taxiresor som utfärdats för en längre tid ska detta intyg skickas till FPA.

FPA ersätter också resor med taxi när kollektivtrafik inte finns tillgänglig och när resetiden med kollektiv vore oskälig för kunden. Då ersätter FPA taxiresan för den sträcka där kollektivtrafik saknas.

Samordning ger inbesparingar

Att taxibeställningarna har koncentrerats till särskilda nummer gör det möjligt för FPA att få uppgifter om resorna elektroniskt. Dessutom möjliggör det samordning av flera resor i samma riktning. Samordningen dämpar effektivt kostnadsökningen särskilt i områden där avstånden är långa.

År 2013 ersatte FPA 714 000 taxiresor till 91 000 kunder enbart inom HNS. Reseersättningarna uppgick till 28,4 miljoner euro. I hela landet ersattes 3,2 miljoner taxiresor till 400 000 kunder varmed ersättningsbeloppet steg till 170 miljoner euro.

Ytterligare information till medierna
FPA,
Helsingfors försäkringsdistrikt, biträdande distriktschef Maiju Kummunmäki, tfn 040 579 6315
Hälsoavdelningen, chefplanerare Anne Giss, tfn 040 098 5436